Difference between revisions of "Talk:Urban transport"

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[[File:Logo Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Tráfico de viajeros en cercanías. 2019-2020. España.]]
 
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La gran concentración de población en las ciudades y los diferentes modos de transporte con que cuentan obligaron a las instituciones competentes en movilidad a ajustar la oferta de servicio en función de las restricciones a los movimientos de las personas. El autobús, el metro y el ferrocarril de cercanías experimentaron bajadas sustanciosas de tráfico por la restricción en la ocupación de vehículos, por los horarios de los toques de queda y por la caída de la actividad económica no esencial. Igualmente se suspendieron los servicios de bicis públicas y se implementaron ayudas para la adquisición de bicis y patinetes, se ofertaron aparcamientos gratuitos en zonas que eran de pago –con el incremento del uso del vehículo privado–aumentaron los carriles bus y de bicis y las calles peatonales (Báguena, 2020). Los 631,8 millones de pasajeros transportados en autobús urbano en los cuatro meses de referencia de 2019 fueron tan sólo 178,9 millones en 2020, con una disminución del 71,7%. Las pérdidas son mayores en las grandes ciudades como Madrid y Barcelona que concentran el 50% de la demanda. Si se añaden Andalucía, Comunitat Valenciana, Aragón y País Vasco se alcanza casi el 80% de los pasajeros. El mes de abril del 2020 no registra prácticamente desplazamientos, recuperándose en junio hasta el 58% del pasaje respecto del año anterior.
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Transport authorities in urban areas were forced to adjust services in spring 2020 to the mobility limitations and restrictions applied to the different means of transport. Bus, underground and metropolitan railway services registered significant falls in the amount of passengers due to vehicle occupancy limits, curfews and shutdowns of non-essential economic activities. In addition, public bicycle schemes were suspended, subsidies for the purchase of bicycles and scooters were awarded, and free parking spaces were provided in public areas that previously required payment due to the rise in the use of private vehicles. Lastly, the existing network of bus and bicycle lanes was extended and more streets were designated as pedestrian-only (Báguena, 2020).
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631.8 million passengers used urban bus transport in the first four months of 2019 and fell to only 178.9 million passengers in 2020, what means a drop of 71.7%. Decreases were more acute in larger cities, such as Madrid and Barcelona, which account for 50% of all urban bus trips in the country. Hardly any trips were registered in April 2020 in big cities. However, by June 2020, figures had recovered to 58% of the amount of passengers recorded the previous year.
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El metro, presente en pocas ciudades, transportó en los cuatro meses de referencia de 2019, un total de 439,3 millones de pasajeros y sólo 123,9 millones en 2020. El descenso fue como en autobús, del 71,8%. En abril disminuyó un 91% el tráfico mientras en junio alcanzó el 60% de la demanda del año anterior. Aunque el metro no compite con otro tipo de tráfico, al escapar a la congestión, acusa los descensos por la paralización de actividades y la reducción de los servicios. Las dos grandes áreas metropolitanas de Madrid y Barcelona concentran más del 80% de los desplazamientos. El metro de Bilbao –el de menores pérdidas– y el de València acompañan, a gran distancia, a los metros tradicionales.
 
El metro, presente en pocas ciudades, transportó en los cuatro meses de referencia de 2019, un total de 439,3 millones de pasajeros y sólo 123,9 millones en 2020. El descenso fue como en autobús, del 71,8%. En abril disminuyó un 91% el tráfico mientras en junio alcanzó el 60% de la demanda del año anterior. Aunque el metro no compite con otro tipo de tráfico, al escapar a la congestión, acusa los descensos por la paralización de actividades y la reducción de los servicios. Las dos grandes áreas metropolitanas de Madrid y Barcelona concentran más del 80% de los desplazamientos. El metro de Bilbao –el de menores pérdidas– y el de València acompañan, a gran distancia, a los metros tradicionales.
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[[File:Logo Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Tráfico de viajeros en autobús urbano. 2019-2020. España.]]
 
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Los trenes de cercanías disminuyen en un 70,5% los billetes vendidos. Los 155,5 millones de pasajeros transportados en 2019 se reducen a 45,9 millones para el mismo periodo del 2020. Madrid y Barcelona, con caídas superiores al 70% del pasaje, vehiculan más del 80% de la demanda y le siguen València, con el 3% del tráfico, Málaga, Bilbao y Sevilla.
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The seven underground systems in Spain transported 439.3 million passengers in the four reference months of 2019, yet only 123.9 million during the same period of 2020. This meant a drop of 71.8%, similar to the one registered for urban bus services. Passengers decreased by 91% in April, and they recovered in June 2020 to 60% of the figure recorded the year before. Although underground avoids congestion and therefore does not compete with other means of transport, it registered a drop in the amount of passengers due to the economic standstill of non-essential activities. The metropolitan areas of Madrid and Barcelona accounted for over 80% of underground trips. Next in terms of passengers, albeit a long way behind, came Bilbao underground service, which registered the smallest drop in the amount of passengers, followed by València.
  
Los datos relativos al tráfico urbano también se explican por las gestiones llevadas a cabo a tenor de la demanda de transporte. Como son, el incremento de las aplicaciones TIC en los sistemas de pago o en los controles de aforo o la potenciación del teletrabajo y la flexibilización de los horarios de entrada y salida (Báguena, 2020). Asimismo, el cierre temporal de universidades y centros educativos y la potenciación de la educación en línea coadyuvó a las disminuciones del tráfico urbano, aunque el impacto de la reducción de la movilidad no se produce de la misma manera en todos los territorios.
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Ticket sales for metropolitan railway services (Cercanías) decreased by 70.5%. The 155.5 million passengers transported in 2019 fell to 45.9 million in the same period of 2020. Madrid and Barcelona, which saw a drop in the amount of passengers by over 70%, accounted for over 80% of all metropolitan railway trips in Spain. Next came València (accounting for 3% of the total amount of passengers), Málaga, Bilbao and Seville (Sevilla).
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The widespread of home office, the introduction of flexible working hours and the improvements in electronic ticketing and capacity control systems also influenced figures on urban transport (Báguena, 2020). Another factor that contributed to the decrease in urban transport was the temporary closure of universities and schools and the switch to online lessons. However, this varied from one region to another.
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A study on the use of rail transport (including underground, metropolitan railway and tram services) in the Metropolitan Area of Barcelona relating the variation in tickets used on working days in relation to the average figures in the different neighbourhoods, yields an interesting result. On 16 March 2020, the amount of trips in the lower-income neighbourhoods reached 27.4% of those made in January and February of the same year. However, for the higher-income areas, this datum stood by only 13.2 % (Checa, J., Martín, J., López, J. and Nel·lo, O., 2020). This finding is depicted on the maps included in chapter 11 on the ''[[Barcelona_and_its_metropolitan_area|Different spatial behaviours]]''
  
En el área metropolitana de Barcelona, las validaciones de los títulos de transporte en días laborables para acceder a los modos de transporte ferroviario (metro, ferrocarril suburbano y tranvía) puestas en relación con la renta media del territorio donde se produce cada uno de los accesos al sistema demuestran que en barrios de menor renta se duplican los desplazamientos que se realizan en áreas con población de mayores ingresos (27,4% y 13,2% de movimientos respectivamente el 16 de marzo del 2020 respecto de la media de los desplazamientos de enero y febrero) (Checa, J., Martín, J., López, J., y Nel·lo, O., 2020), como se puede observar en la cartografía incluida en el tema ''[[Barcelona y área metropolitana|Comportamientos espaciales diferenciados]]'' de esta obra.
 
 
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Revision as of 07:46, 8 April 2022


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The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020

Monographs from the National Atlas of Spain. New content


Thematic structure > Social, economic and environmental effects > Mobility

  • Mapa: Tráfico de viajeros en metro. 2019-2020. España.
    Mapa: Tráfico de viajeros en cercanías. 2019-2020. España.

    Transport authorities in urban areas were forced to adjust services in spring 2020 to the mobility limitations and restrictions applied to the different means of transport. Bus, underground and metropolitan railway services registered significant falls in the amount of passengers due to vehicle occupancy limits, curfews and shutdowns of non-essential economic activities. In addition, public bicycle schemes were suspended, subsidies for the purchase of bicycles and scooters were awarded, and free parking spaces were provided in public areas that previously required payment due to the rise in the use of private vehicles. Lastly, the existing network of bus and bicycle lanes was extended and more streets were designated as pedestrian-only (Báguena, 2020). 631.8 million passengers used urban bus transport in the first four months of 2019 and fell to only 178.9 million passengers in 2020, what means a drop of 71.7%. Decreases were more acute in larger cities, such as Madrid and Barcelona, which account for 50% of all urban bus trips in the country. Hardly any trips were registered in April 2020 in big cities. However, by June 2020, figures had recovered to 58% of the amount of passengers recorded the previous year.


    El metro, presente en pocas ciudades, transportó en los cuatro meses de referencia de 2019, un total de 439,3 millones de pasajeros y sólo 123,9 millones en 2020. El descenso fue como en autobús, del 71,8%. En abril disminuyó un 91% el tráfico mientras en junio alcanzó el 60% de la demanda del año anterior. Aunque el metro no compite con otro tipo de tráfico, al escapar a la congestión, acusa los descensos por la paralización de actividades y la reducción de los servicios. Las dos grandes áreas metropolitanas de Madrid y Barcelona concentran más del 80% de los desplazamientos. El metro de Bilbao –el de menores pérdidas– y el de València acompañan, a gran distancia, a los metros tradicionales.

    Mapa: Tráfico de viajeros en autobús urbano. 2019-2020. España.

    The seven underground systems in Spain transported 439.3 million passengers in the four reference months of 2019, yet only 123.9 million during the same period of 2020. This meant a drop of 71.8%, similar to the one registered for urban bus services. Passengers decreased by 91% in April, and they recovered in June 2020 to 60% of the figure recorded the year before. Although underground avoids congestion and therefore does not compete with other means of transport, it registered a drop in the amount of passengers due to the economic standstill of non-essential activities. The metropolitan areas of Madrid and Barcelona accounted for over 80% of underground trips. Next in terms of passengers, albeit a long way behind, came Bilbao underground service, which registered the smallest drop in the amount of passengers, followed by València.

    Ticket sales for metropolitan railway services (Cercanías) decreased by 70.5%. The 155.5 million passengers transported in 2019 fell to 45.9 million in the same period of 2020. Madrid and Barcelona, which saw a drop in the amount of passengers by over 70%, accounted for over 80% of all metropolitan railway trips in Spain. Next came València (accounting for 3% of the total amount of passengers), Málaga, Bilbao and Seville (Sevilla). The widespread of home office, the introduction of flexible working hours and the improvements in electronic ticketing and capacity control systems also influenced figures on urban transport (Báguena, 2020). Another factor that contributed to the decrease in urban transport was the temporary closure of universities and schools and the switch to online lessons. However, this varied from one region to another. A study on the use of rail transport (including underground, metropolitan railway and tram services) in the Metropolitan Area of Barcelona relating the variation in tickets used on working days in relation to the average figures in the different neighbourhoods, yields an interesting result. On 16 March 2020, the amount of trips in the lower-income neighbourhoods reached 27.4% of those made in January and February of the same year. However, for the higher-income areas, this datum stood by only 13.2 % (Checa, J., Martín, J., López, J. and Nel·lo, O., 2020). This finding is depicted on the maps included in chapter 11 on the Different spatial behaviours


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Co-authorship of the text in Spanish: Maurici Ruiz Pérez y Joana Maria Seguí Pons. See the list of members engaged


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Bibliography



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You can download the complete publication The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020 in Libros Digitales del ANE site.

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