Difference between revisions of "Talk:Education (COVID-19 monograph)"

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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Mapa: Alumnado de educación infantil y primaria confinado. 2019-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-de-educacion-infantil-y-primaria-confinado_2019-2020_mapa_17935_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-de-educacion-infantil-y-primaria-confinado_2019-2020_mapa_17935_spa.zip Datos]. [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17935.s17935&t=A02&view=map9 Versión interactiva].]]
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The impact of the first wave of the COVID-19 pandemic on the different levels of education in Spain was very severe. Lockdown brought about a sharp change in teaching-learning methods from the first stages of school up to university degrees and postgraduate courses.
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Mapa: Alumnado de educación secundaria, bachiller, FP y régimen especial confinado. 2019-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-de-educacion-secundaria--bachiller--FP-y-regimen-especial-confinado_2019-2020_mapa_17936_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-de-educacion-secundaria--bachiller--FP-y-regimen-especial-confinado_2019-2020_mapa_17936_spa.zip Datos]. [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17936.s17936&t=A02&view=map9E Versión interactiva].]]
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A new virtual relationship between teachers/professors and students replaced the usual face-to-face teaching. The availability of access to information and communication technologies (ICT) for students enabled finishing the school year in July despite the exceptional situation.
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Mapa: Alumnado universitario confinado. 2019-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-universitario-confinado_2019-2020_mapa_17937_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Alumnado-universitario-confinado_2019-2020_mapa_17937_spa.zip Datos]. [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17937.s17937&t=A02&view=map10 Versión interactiva].]]
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It is difficult to accurately gauge the real incidence and effects of lockdown on teachers/professors and students who were forced to adapt to the circumstances and continued to make progress with the set curriculum using online connections at the different levels of education. However, the lack of personal and direct contact with each other may have had an impact on learning deficits in the different levels of education. Future research may reveal whether the impact was even more far-reaching than is currently perceived.
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|none|300px|Mapa: Rendimiento académico del alumnado universitario de grado. 2018-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Rendimiento-academico-del-alumnado-universitario-de-grado_2018-2020_mapa_18223_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Rendimiento-academico-del-alumnado-universitario-de-grado_2018-2020_mapa_18223_spa.zip Datos]. Versiones interactivas [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=r_118_t.r_118_t&s=2018-2019&t=A02&view=map10 1] [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=r_119_t.r_119_t&s=2018-2019&t=A02&view=map10 2] [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=r_120_t.r_120_t&s=2018-2019&t=A02&view=map10 3].]]
 
  
El impacto producido por la pandemia COVID-19 en el sistema educativo en España en sus diferentes niveles cabe calificarlo, sin ninguna duda, de severo. Al margen de cobrarse vidas de personas pertenecientes a la comunidad educativa, el confinamiento domiciliario impuesto por el Real Decreto de estado de alarma supuso un cambio radical en los modos de enseñanza-aprendizaje desde los primeros tramos de currículum escolar a los grados y posgrados universitarios.
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This chapter shows only those facts for which quantitative data are available. First, the extent of lockdown on the school/university community. Second, two indicators on the academic performance of university students are shown. Finally, data on the use of ICT that enabled online teaching are assessed.
  
La enseñanza presencial fue sustituida por una relación virtual entre profesorado y alumnado. La disponibilidad de acceder a las tecnologías de la información y comunicación por parte de estos hicieron posible, afortunadamente, que no quedase interrumpido y pudiese finalizar el curso, a pesar de la excepcional situación vivida.
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The amount of students in lockdown is shown split into the different levels of education, i.e. infant and primary education, secondary education (compulsory secondary education, baccalaureate and vocational training) and university education (undergraduate, master and postgraduate). 10,017,000 students dropped out of the traditional face-to-face education system in Spain during the first wave of the pandemic and turned to online teaching. The majority of students were in compulsory education levels, i.e. infant, primary and compulsory secondary education, which accounted for over 66%. Further 1,400,000 students in baccalaureate and vocational training were also in lockdown. And another 1,400,000 university students switched to online learning. Teachers and professors shall also be added to this amount of students, i.e. 848,000 teachers and professors in the different levels of education.
  
Resulta muy difícil calibrar con precisión en todos sus extremos la incidencia real y los efectos producidos en los cuerpos docente y discente por razón del confinamiento domiciliario. Profesorado y alumnado se adaptaron a las circunstancias y no dejaron de avanzar en la programación establecida en los diferentes niveles de enseñanza; no obstante, la imposibilidad de mantener un trato personal y directo entre unos y otros, hecho esencial en todo proceso educativo, puede que, hipotéticamente, haya incidido en un déficit de aprendizaje en cada uno de los ciclos educativos, si bien estos últimos aspectos resultan, por el momento, difíciles de evidenciar. Solo futuras investigaciones podrán desvelar si, en efecto, la repercusión alcanzó un mayor calado del ahora perceptible.
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It is difficult to gauge the influence of lockdown on the change in academic performance. However, it is interesting to observe the nuances shown by data from the Ministry of Universities in relation to two of the academic performance indicators.
  
En este apartado de la monografía, tan solo se quieren mostrar hechos sobre los que se tiene información objetiva de tipo cuantitativo. Se dejan de considerar, por tanto, aspectos de cariz más cualitativo, aunque no por ello menos importantes. En primer lugar, se considera la magnitud del confinamiento del colectivo escolar que hasta ese momento había seguido una docencia presencial. En segundo lugar, se muestran dos indicadores del rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Por último, se ofrecen datos elocuentes del uso de las tecnologías que ha permitido la enseñanza ''on line''.
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Students report on the learning acquired over a long period of school time at the Exams for Admission in University. These exams are officially called ‘Baccalaureate Assessment for Admission in University’ in some regions and ’Assessment for Admission in University’ in some others. The academic results of these exams show an uneven behaviour, although no striking differences are to be observed either geographically (between territories) or temporally (comparing the 2018-2019 and 2019-2020 academic years). No negative effects on the results of primary and secondary schools may be concluded due to the halt of face-to-face teaching during lockdown.
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The academic performance of university students shows that the results of the 2019-2020 academic year were better than those from the previous year in all regions and in both public and private universities. It shall be noted that e-learning was able to successfully replace face-to-face learning, thus avoiding a significant deficit that would have occurred in the absence of ICT.
  
Por lo que respecta al primero de los aspectos señalados, la representación del volumen de alumnado confinado se ha realizado según su pertenencia a tres grandes grupos: enseñanza infantil y primaria; secundaria obligatoria, bachillerato y formación profesional; y, por último, universitaria. Un total de 10,017 millones de alumnos dejaron de tener enseñanza presencial en España; a este volumen de estudiantes habría que sumar el personal docente que en sus diferentes niveles alcanza un total de 848,8 mil profesores. Cifras, en suma, muy importantes. El peso mayor recayó en la enseñanza obligatoria (infantil, primaria y ESO) que supuso algo más del 66%. En bachillerato y formación profesional el dato alcanzó 1,4 millones de estudiantes y en el ámbito universitario fueron casi 1,4 millones los estudiantes confinados.
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There is no complete and comparable data on the role played by ICT on online teaching. Therefore, a specific example on a university digital platform is included in order to show what happened in general at university in Spain during lockdown.
  
Medir la influencia del confinamiento domiciliario en la variación del rendimiento escolar resulta muy arriesgado. No cabe establecer relaciones apresuradas. Sería imprudente hacerlo. No obstante, es interesante mostrar los matices que los datos del Ministerio de Universidades ofrecen en relación a los rendimientos académicos en los dos indicadores anteriormente señalados.
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<div class="center" style="width:auto; margin-left:auto; margin-right:auto;">{{ANETextoAsociado|titulo=Use of the digital platform at the University of Alcalá during lockdown|contenido=<div><ul style="text-align: left">This example shows what happened in general in Spain to professors and students during lockdown.
  
Los resultados académicos de las pruebas de acceso a la universidad, que aquí se ofrecen en las diferentes comunidades autónomas, muestran un comportamiento dispar, aunque sin llamativas distorsiones entre los territorios, ni tampoco en su comparación entre los cursos 2018-2019 y 2019-2020. No cabe sonsacar, por tanto, conclusiones precipitadas en las que se pudiera percibir un cierto efecto negativo por el parón de la enseñanza presencial en los colegios e institutos durante el confinamiento. Recuérdese que los estudiantes en las pruebas dan cuenta del aprendizaje de una extensa etapa que abarca el bachillerato en su conjunto (a estas pruebas se les otorga en algunas comunidades autónomas la denominación de EBAU que equivale a Evaluación del Bachillerato para el Acceso a la Universidad, mientras otras lo hacen con la expresión EVAU –Evaluación para el Acceso a la Universidad–).
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There were 1,731 professors, 16,347 students in 46 degrees and 4,631 students in 60 master studies at the University of Alcalá during the 2019-2020 academic year. A daily average of 800 professors and nearly
 
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11,000 students made use of the digital platform to continue teaching once face-to-face lectures were suspended on 14 March 2020. The amount of online lectures stayed at around 1,000 during the second half of the academic year, reaching a peak of 1,400 on 16 March 2020. Users (amount of connections to the digital platform) and unique users (amount of people who accessed the digital platform once or several times) show a similar trend, i.e. over 10,000 for the former and over 7,000 for the latter in mid-April. These figures were only interrupted during the Easter holidays in the first days of April.
Los rendimientos académicos del alumnado universitario de grado muestran un comportamiento más igualitario al comparar los resultados del curso 2019-2020, ciertamente mejores, con los del curso anterior; y lo fueron a nivel territorial para el conjunto del país y tanto en las universidades públicas como en las privadas. Sería vano adentrarse en la búsqueda de una explicación convincente de este hecho; en todo caso, cabría señalar que la enseñanza virtual pudo reemplazar al aprendizaje presencial de modo exitoso, evitando un claro déficit que a buen seguro se hubiera producido como consecuencia del confinamiento domiciliario de no existir las tecnologías ''on line''.
 
 
 
Por último, al no contar con datos completos y comparables del papel que han desempeñado las tecnologías que hicieron posible la continuidad de la enseñanza por internet en los diferentes tramos de la enseñanza, se propone un ejemplo concreto que, con toda seguridad, resulta representativo de lo ocurrido en el resto del ámbito educativo. Se trata de una universidad en la que se puede ver el uso de la plataforma digital por parte de profesorado y alumnado.
 
<div class="center" style="width:auto; margin-left:auto; margin-right:auto;">{{ANETextoAsociado|titulo=Uso de la plataforma digital de la Universidad de Alcalá durante el confinamiento|contenido=<div><ul style="text-align: left">Este ejemplo se presenta como un caso ilustrativo de lo acaecido de modo general en las universidades con enseñanza presencial en España durante el confinamiento domiciliario de profesorado y alumnado en la primera ola de la pandemia.
 
 
 
La Universidad de Alcalá, en el curso 2019-2020, contó con 1.731 profesores y tuvo 16.347 estudiantes matriculados en los 46 grados ofertados y otros 4.631 alumnos en sus 60 másteres oficiales. La información representada en los gráficos alude precisamente a los niveles de grado y máster.
 
 
 
A partir de la suspensión de las clases presenciales, un promedio diario de 800 docentes y cerca de 11.000 estudiantes se sirvieron de la plataforma digital para dar continuidad a la actividad docente. Las clases impartidas ''on line'' se mantuvieron alrededor de las 1.000, alcanzándose un máximo de 1.400 el 16 de marzo. Por último, los usuarios (número de conexiones o entradas totales en la plataforma digital) y usuarios únicos (número de personas que han accedido a la plataforma digital una o varias veces) muestran similar tendencia, siendo los primeros más de 10.000 a mediados de abril y los segundos más de 7.000 en esos mismos días, sólo interrumpidos por el período vacacional de Semana Santa en los primeros días de abril.
 
 
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Gráfico estadístico: Evolución profesorado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Statistical graph: Evolución profesorado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
 
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Gráfico estadístico: Evolución alumnado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Statistical graph: Evolución alumnado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
 
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Statistical graph: Evolución clases impartidas plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
 
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[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|none|300px|Gráfico estadístico: Evolución usuarios plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.]]
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{{ANEPaginaDescargas (monografía COVID-19)}}
 
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[[es:Educación_(monografía_COVID-19)]]
 
[[Category:Social facilities]]
 
[[Category:Social facilities]]

Revision as of 13:30, 12 April 2022



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The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020

Monographs from the National Atlas of Spain. New content


Thematic structure > Social, economic and environmental effects > Education

Map: Alumnado de educación infantil y primaria confinado. 2019-2020. Spain.
Map: Resultados académicos de las Pruebas de Acceso a la Universidad. 2019-2020. Spain.
Map: Alumnado de educación secundaria, bachiller, FP y régimen especial confinado. 2019-2020. España.
Map: Alumnado universitario confinado. 2019-2020. Spain.
Map: Rendimiento académico del alumnado universitario de grado. 2018-2020. Spain.

The impact of the first wave of the COVID-19 pandemic on the different levels of education in Spain was very severe. Lockdown brought about a sharp change in teaching-learning methods from the first stages of school up to university degrees and postgraduate courses.

A new virtual relationship between teachers/professors and students replaced the usual face-to-face teaching. The availability of access to information and communication technologies (ICT) for students enabled finishing the school year in July despite the exceptional situation.

It is difficult to accurately gauge the real incidence and effects of lockdown on teachers/professors and students who were forced to adapt to the circumstances and continued to make progress with the set curriculum using online connections at the different levels of education. However, the lack of personal and direct contact with each other may have had an impact on learning deficits in the different levels of education. Future research may reveal whether the impact was even more far-reaching than is currently perceived.

This chapter shows only those facts for which quantitative data are available. First, the extent of lockdown on the school/university community. Second, two indicators on the academic performance of university students are shown. Finally, data on the use of ICT that enabled online teaching are assessed.

The amount of students in lockdown is shown split into the different levels of education, i.e. infant and primary education, secondary education (compulsory secondary education, baccalaureate and vocational training) and university education (undergraduate, master and postgraduate). 10,017,000 students dropped out of the traditional face-to-face education system in Spain during the first wave of the pandemic and turned to online teaching. The majority of students were in compulsory education levels, i.e. infant, primary and compulsory secondary education, which accounted for over 66%. Further 1,400,000 students in baccalaureate and vocational training were also in lockdown. And another 1,400,000 university students switched to online learning. Teachers and professors shall also be added to this amount of students, i.e. 848,000 teachers and professors in the different levels of education.

It is difficult to gauge the influence of lockdown on the change in academic performance. However, it is interesting to observe the nuances shown by data from the Ministry of Universities in relation to two of the academic performance indicators.

Students report on the learning acquired over a long period of school time at the Exams for Admission in University. These exams are officially called ‘Baccalaureate Assessment for Admission in University’ in some regions and ’Assessment for Admission in University’ in some others. The academic results of these exams show an uneven behaviour, although no striking differences are to be observed either geographically (between territories) or temporally (comparing the 2018-2019 and 2019-2020 academic years). No negative effects on the results of primary and secondary schools may be concluded due to the halt of face-to-face teaching during lockdown. The academic performance of university students shows that the results of the 2019-2020 academic year were better than those from the previous year in all regions and in both public and private universities. It shall be noted that e-learning was able to successfully replace face-to-face learning, thus avoiding a significant deficit that would have occurred in the absence of ICT.

There is no complete and comparable data on the role played by ICT on online teaching. Therefore, a specific example on a university digital platform is included in order to show what happened in general at university in Spain during lockdown.


Use of the digital platform at the University of Alcalá during lockdown
    This example shows what happened in general in Spain to professors and students during lockdown.

    There were 1,731 professors, 16,347 students in 46 degrees and 4,631 students in 60 master studies at the University of Alcalá during the 2019-2020 academic year. A daily average of 800 professors and nearly 11,000 students made use of the digital platform to continue teaching once face-to-face lectures were suspended on 14 March 2020. The amount of online lectures stayed at around 1,000 during the second half of the academic year, reaching a peak of 1,400 on 16 March 2020. Users (amount of connections to the digital platform) and unique users (amount of people who accessed the digital platform once or several times) show a similar trend, i.e. over 10,000 for the former and over 7,000 for the latter in mid-April. These figures were only interrupted during the Easter holidays in the first days of April.

  • Statistical graph: Evolución profesorado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.
  • Statistical graph: Evolución alumnado usuario plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.
  • Statistical graph: Evolución clases impartidas plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.
  • Statistical graph: Evolución usuarios plataforma digital de UAH en el confinamiento. 2020. Alcalá de Henares.


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Co-authorship of the text in Spanish: Olga De Cos Guerra, Pedro Reques Velasco and José Sancho Comíns. See the list of members engaged


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You can download the complete publication The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020 in Libros Digitales del ANE site.

es:Educación_(monografía_COVID-19)