Difference between revisions of "Mobility"

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{{ANEEtiqueta|palabrasclave=sección de la Monografía covid-19, sección III, pandemia, covid19, movilidad en la pandemia, tráfico aéreo de pasajeros, pasajeros en crucero|descripcion=Estudio cartográfico de la movilidad|url=valor}}{{ANEObra|Serie=Monografías del Atlas Nacional de España|Logo=[[Archivo:Logo_Monografía.jpg|left|50x50px|link=]]|Título=La pandemia COVID-19 en España|Subtítulo=Primera ola: de los primeros casos a finales de junio de 2020|Año=2021|Contenido=Nuevo contenido}}
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{{ANEEtiqueta|palabrasclave=part of the covid-19 Monograph, part III, pandemic, covid19, movility in pandemic, air passenger transport, cruise passengers|descripcion= mobility mapping study|url=valor}}{{ANEObra|Serie=Monographs from the National Atlas of Spain|Logo=[[File:Logo Monografía.jpg|left|50x50px|link=]]|Título=The COVID-19 pandemic in Spain|Subtítulo=First wave: from the first cases to the end of June 2020|Año=2021|Contenido=New content}}
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*[[Transporte por carretera (monografía COVID-19)|Transporte por carretera]]
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*[[Road transport]]
*[[Transporte por ferrocarril (monografía COVID-19)|Transporte por ferrocarril]]
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*[[Rail transport]]
*[[Transporte urbano (monografía COVID-19)|Transporte urbano]]
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*[[Urban transport (COVID-19 monograph)|Urban transport]]
*[[Transporte aéreo (monografía COVID-19)|Transporte aéreo]]
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*[[Sea transport]]
*[[Transporte marítimo (monografía COVID-19)|Transporte marítimo]]
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*[[Air transport]]
*[[Movilidad detectada a través de la telefonía]]
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*[[Mobility detected by mobile phones]]
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[[Archivo:Espana_Evolucion-de-los-viajes-por-persona-durante-la-primera-ola-de-la-pandemia_2020_graficoestadistico_18416_spa.jpg|left|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución de los viajes por persona durante la primera ola de la pandemia. 2020. España.]]La relevancia de la movilidad se asienta en el impacto y la trascendencia que los transportes tienen en la calidad de vida de nuestras sociedades. La globalización cada vez más presente en los intercambios y los cambios derivados de la logística se encuentran estrechamente vinculados al transporte físico de personas, mercancías e información y provocan la hipermovilidad generalizada, multiplicando enormemente los viajes en un contexto económico mundial de flujos. España desarrolla una intensa movilidad por el necesario abastecimiento material a las industrias y servicios a la población y por la potente actividad turística, junto con los desplazamientos que sostienen el flujo interpersonal. Entre ellos destacan las relaciones familiares y profesionales o las propias que se dan como consecuencia del consumo de bienes culturales o deportivos, entre otros. La pandemia COVID-19 y la declaración del estado de alarma con el subsiguiente confinamiento domiciliario de la población a partir del 14 de marzo de 2020, para limitar la transmisión del virus, provocó la interrupción brusca del flujo de mercancías, pero sobre todo de personas, al igual que en la mayor parte de países desarrollados. Solo funciones esenciales que asegurasen la continuidad del abastecimiento vital y atención imprescindible a la población quedaron al margen de la paralización social y económica del país. De ahí que, en el inicio de la denominada ''hibernación económica no esencial'', del 30 de marzo al 9 de abril, casi el 60% de la población no realizó ningún viaje, el 5% uno, el 15% dos, cuando a finales de octubre de ese mismo año los porcentajes fueron del 46%, 7% y 29% respectivamente, siendo un 43% de los viajes entre 0,5 y 2 km, mientras un mes antes estos eran solo del 35% de los desplazamientos (Martos, 2020). Todas las limitaciones de movilidad adoptadas han generado una mayor concienciación social sobre la importancia de la misma, a la vez que han evidenciado el sacrificio que supone para la ciudadanía renunciar a ella, aunque sea parcialmente (Báguena, 2020).
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{{ANENavegacionHermanos |anterior=[[Internal territorial governance]] |siguiente=[[Economic indicators and productive sectors]] }}
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The impact and importance of transport in European societies support the need for an analysis on mobility in this publication. The transport of people, goods and information has seen exponential growth in recent decades due to increasingly globalised trade flows and changes to the logistics that channel them.
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[[File:Spain_Evolution-in-the-amount-of-trips-per-person-during-the-first-wave-of-the-pandemic_2020_statisticalgraph_18416_eng.jpg|right|thumb|300px|Statistical graph: Evolution in the amount of trips per person during the first wave of the pandemic. 2020. Spain.]]
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The need to supply materials to the industries and services demanded by the population entails high levels of mobility in Spain. The robust tourist industry, family and professional relationships, trips related to culture and sport as well as freight are just some of the factors that cause these high levels of mobility.
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The COVID-19 pandemic and the enactment of the state of alarm that led to a strict lockdown on 14 March 2020 caused a sudden interruption in the flow of people, and -to a lesser extent- goods. Only the very essential activities required to ensure critical supplies to the population were left out of the social and economic standstill in Spain in spring 2020. Hence, at the beginning of the so-called ‘temporary non-essential economic hibernation' from 30 March to 09 April 2020, nearly 60% of the population made no journeys at all, 5% made only one trip and 15% made two. Moreover, 43% of these journeys during lockdown were 0.5-2 km long trips whilst these short journeys accounted for just 35% of the total only one month earlier (Martos, 2020). It is remarkable how limitations on mobility increased social awareness of its importance and highlighted how difficult it is for citizens to give up mobility (Báguena, 2020).
  
Los impactos derivados de la pandemia varían en función de la especialización económica de cada territorio, pero si hay un sector en el que el impacto ha sido mayor, este es el turismo, a escala internacional y nacional, y los modos de transporte que lo canalizan. El descenso en más del 70% del tráfico de pasajeros en los aeropuertos españoles en 2020 respecto del año anterior y la práctica desaparición del tránsito de cruceros en el mismo periodo lo constatan.
 
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[[Archivo:Espana_Evolucion-del-trafico-de-pasajeros-en-los-aeropuertos-espanoles_2018-2020_graficoestadistico_18417_spa.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución del tráfico de pasajeros en los aeropuertos españoles. 2018-2020. España.]]
 
  
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The impact of the pandemic on the different territories varied depending on the economic specialisation of each region. On a national and international scale, tourism and transport clearly fared worse than almost any other sector. In Spain, this impact resulted in a 70% year-on-year drop in air passenger traffic comparing 2019 and 2020 as well as in cruise ship traffic vanishing from sight.
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[[File:Spain_Evolution-in-the-amount-of-passengers-at-Spanish-airports_2018-2020_statisticalgraph_18417_eng.jpg|left|thumb|300px|Statistical graph: Evolution in the amount of passengers at Spanish airports. 2018-2020. Spain.]]
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[[File:Spain_Evolution-in-the-amount-of-cruise-passengers_2018-2020_statisticalgraph_18418_eng.jpg|left|thumb|300px|Statistical graph: Evolution in the amount of cruise passengers. 2018-2020. Spain.]]
 
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[[Archivo:Espana_Evolucion-del-trafico-de-pasajeros-en-crucero_2018-2020_graficoestadistico_18418_spa.jpg|left|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución del tráfico de pasajeros en crucero. 2018-2020. España.]]
 
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El tema se estructura en varios apartados. Transporte por carretera y ferrocarril, movilidad urbana en modos colectivos motorizados, transporte aéreo y marítimo y, para concluir, el análisis de la movilidad a través de la telefonía móvil. Siempre son presentados con el priorizado interés por visualizar el cambio operado en la movilidad entre el periodo de referencia coincidente con flujos catalogados de normales, que en este caso se sitúa entre los meses de marzo a junio de 2019, y la movilidad acaecida en la primavera de 2020, es decir, la primera ola de la pandemia COVID-19 y el confinamiento domiciliario de la población. Todos los modos de transporte han presentado sus mayores descensos en los meses de abril y mayo, con algunas excepciones. Por segmentos, el transporte de pasajeros se ha visto mucho más afectado que el de mercancías, con un comportamiento más alcista en todos los modos (Martos, 2020). Y por modos, el aéreo es el que más dificultades está teniendo para recuperarse.
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This chapter is structured as follows: first, road transport is assessed. Second, the text delves into the changes in rail transport. It then analyses the impact on urban transport in major towns and metropolitan areas. The storyline goes afterwards on to sea transport. The text then focuses on the variations in air transport. And the last topic is devoted to mobility detected my mobile phones. The analysis on the different means of transport focuses on the changes in mobility during the first wave of the pandemic in spring 2020, when the population was under a strict lockdown, by comparing the figures from 2020 to the typical flows recorded from March to June 2019. All means of transport registered their sharpest drops in April and May 2020. By sections, passenger transport was much more affected than freight and registered a greater reduction in all means of transport (Martos, 2020). By means, air transport was the most impacted and is the one that is finding harder to recover normal figures. A large number of sources have been consulted in order to assess mobility and changes registered in the different means of transport.
 
 
Para el análisis de los diferentes modos se han consultado fuentes diversas: las estaciones de aforo del tráfico en las carreteras; la demanda de viajeros por ferrocarril y en los diferentes modos públicos urbanos; el tránsito de aeronaves y su grado de ocupación, por pasajeros y mercancías. Y, por último, por lo que se refiere al tráfico marítimo, cabe reseñar los registros del movimiento de buques, contenedores, pasajeros de cruceros o en tránsito normal, éstos últimos en los puertos insulares. Finalmente, una fuente novedosa como la telefonía móvil, a partir del análisis masivo de datos, permite afinar la movilidad poblacional en múltiples aspectos. Entre otros cabe referir los viajes realizados por persona, distancia recorrida, evolución de la caída de la movilidad interprovincial o por comunidades autónomas a lo largo del tiempo que duró el estado de alarma, etc.
 
 
 
{{ANEAutoria|Autores=Joana Maria Seguí Pons}}
 
 
 
{{ANEBibliografia|Texto=
 
*BÁGUENA RODRIGUEZ, R (2020): «El transporte y la movilidad, actividades esenciales en la pandemia», ''Movilidad y Transporte en tiempos de COVID 19''. Monográfico del Observatorio del Transporte y la Logística en España. Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana. Disponible en: https://observatoriotransporte.mitma.es/recursos_otle/01_el_transporte_y_la_movilidad_actividades_esenciales.pdf
 
*MARCH, D. et al. (2021): «Tracking the global reduction of marine traffic during the COVID-19 pandemic», ''Nature Communications 12'', 2415. Disponible en: https://doi.org/10.1038/s41467-021-22423-6
 
*MARTOS RODRÍGUEZ, A (2020): «La evolución de la movilidad en el 2020», ''Movilidad y Transporte en tiempos de COVID 19''. Monográfico del Observatorio del Transporte y la Logística en España. Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana. Disponible en: https://observatoriotransporte.mitma.es/recursos_otle/03_la_evolucion_de_la_movilidad_en_el_2020.pdf.
 
*MÉNDEZ, R. (2021): ''Sitiados por la pandemia. Del colapso a la reconstrucción: una geografía''. Madrid, Editorial REVIVES. 278 pp.
 
*VV.AA. (2021): «El gran reset». En El mundo después del COVID-19. Vanguardia Dossier nº 78. Enero-marzo 2021, pp. 14-15.
 
}}
 
 
 
{{ANESubirArriba}}
 
  
 
{{ANEPaginaDescargas (monografía COVID-19)}}
 
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[[es:Mobilidad]]
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[[Category:Transport and ICT]]
 
 
|anterior=[[Gobernanza territorial]]
 
 
 
|siguiente=[[Magnitudes macroeconómicas y sectores productivos]]
 
 
 
}}
 
[[en:Mobility]]
 
[[Categoría:Efectos sociales, económicos y ambientales]]
 

Revision as of 13:30, 7 June 2022


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The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020

Monographs from the National Atlas of Spain. New content


Thematic structure > Social, economic and environmental effects > Mobility

The impact and importance of transport in European societies support the need for an analysis on mobility in this publication. The transport of people, goods and information has seen exponential growth in recent decades due to increasingly globalised trade flows and changes to the logistics that channel them.

    Statistical graph: Evolution in the amount of trips per person during the first wave of the pandemic. 2020. Spain.

The need to supply materials to the industries and services demanded by the population entails high levels of mobility in Spain. The robust tourist industry, family and professional relationships, trips related to culture and sport as well as freight are just some of the factors that cause these high levels of mobility. The COVID-19 pandemic and the enactment of the state of alarm that led to a strict lockdown on 14 March 2020 caused a sudden interruption in the flow of people, and -to a lesser extent- goods. Only the very essential activities required to ensure critical supplies to the population were left out of the social and economic standstill in Spain in spring 2020. Hence, at the beginning of the so-called ‘temporary non-essential economic hibernation' from 30 March to 09 April 2020, nearly 60% of the population made no journeys at all, 5% made only one trip and 15% made two. Moreover, 43% of these journeys during lockdown were 0.5-2 km long trips whilst these short journeys accounted for just 35% of the total only one month earlier (Martos, 2020). It is remarkable how limitations on mobility increased social awareness of its importance and highlighted how difficult it is for citizens to give up mobility (Báguena, 2020).


The impact of the pandemic on the different territories varied depending on the economic specialisation of each region. On a national and international scale, tourism and transport clearly fared worse than almost any other sector. In Spain, this impact resulted in a 70% year-on-year drop in air passenger traffic comparing 2019 and 2020 as well as in cruise ship traffic vanishing from sight.

  • Statistical graph: Evolution in the amount of passengers at Spanish airports. 2018-2020. Spain.
  • Statistical graph: Evolution in the amount of cruise passengers. 2018-2020. Spain.

This chapter is structured as follows: first, road transport is assessed. Second, the text delves into the changes in rail transport. It then analyses the impact on urban transport in major towns and metropolitan areas. The storyline goes afterwards on to sea transport. The text then focuses on the variations in air transport. And the last topic is devoted to mobility detected my mobile phones. The analysis on the different means of transport focuses on the changes in mobility during the first wave of the pandemic in spring 2020, when the population was under a strict lockdown, by comparing the figures from 2020 to the typical flows recorded from March to June 2019. All means of transport registered their sharpest drops in April and May 2020. By sections, passenger transport was much more affected than freight and registered a greater reduction in all means of transport (Martos, 2020). By means, air transport was the most impacted and is the one that is finding harder to recover normal figures. A large number of sources have been consulted in order to assess mobility and changes registered in the different means of transport.


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