Difference between revisions of "Talk:Labour market (COVID-19 monograph)"

From National Atlas of Spain
Jump to: navigation, search
Line 1: Line 1:
 
{{ANEEtiqueta|palabrasclave=pandemia, covid19, empresas en situación de ERTE, expediente de regulación temporal de empleo, contratos de trabajo en la pandemia, teletrabajo en la pandemia,  población afiliada a la seguridad social durante la pandemia, regímenes de la seguridad social, población parada, prestaciones por desempleo en la pandemia, hogares con todos sus miembros en paro, ingresos de los hogares, ingreso mínimo vital |descripcion=Análisis del trabajo a través de mapas y gráficos estadísticos del Atlas Nacional de España|url=valor}}{{ANEObra|Serie=Monographs from the National Atlas of Spain|Logo=[[File:Logo_Monografía.jpg|left|50x50px|link=]]|Título=The COVID-19 pandemic in Spain|Subtítulo=First wave: from the first cases to the end of June 2020|Año=2021|Contenido=New content}}
 
{{ANEEtiqueta|palabrasclave=pandemia, covid19, empresas en situación de ERTE, expediente de regulación temporal de empleo, contratos de trabajo en la pandemia, teletrabajo en la pandemia,  población afiliada a la seguridad social durante la pandemia, regímenes de la seguridad social, población parada, prestaciones por desempleo en la pandemia, hogares con todos sus miembros en paro, ingresos de los hogares, ingreso mínimo vital |descripcion=Análisis del trabajo a través de mapas y gráficos estadísticos del Atlas Nacional de España|url=valor}}{{ANEObra|Serie=Monographs from the National Atlas of Spain|Logo=[[File:Logo_Monografía.jpg|left|50x50px|link=]]|Título=The COVID-19 pandemic in Spain|Subtítulo=First wave: from the first cases to the end of June 2020|Año=2021|Contenido=New content}}
 
{{ANENavegacionCapitulo (monografía COVID-19)|estructura=[[Estructura temática (monografía COVID-19)|Estructura temática]]|seccion=[[Social,_economic_and_environmental_effects|Social, economic and environmental effects]]|capitulo=Labour market}}
 
{{ANENavegacionCapitulo (monografía COVID-19)|estructura=[[Estructura temática (monografía COVID-19)|Estructura temática]]|seccion=[[Social,_economic_and_environmental_effects|Social, economic and environmental effects]]|capitulo=Labour market}}
 +
{{ANENavegacionHermanos |anterior=[[Economic_indicators_and_productive_sectors|Economic indicators and productive sectors]] |siguiente=[[Public_finance_(COVID-19_monograph)|Public finance]] }}
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución de los trabajadores afiliados a la Seguridad Social. 2019-2020. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolution in the amount of workers affiliated to the Social Security System. 2019-2020. Spain.]]
 
Assessing the labour market becomes crucial when rating an economy, its dynamism, the social welfare and the income level of the population. The labour market is made up of people, some of whom offer their labour in exchange for a salary that enables them to live, and some of whom demand this labour to produce the goods they sell and are willing to pay these salaries in return.
 
Assessing the labour market becomes crucial when rating an economy, its dynamism, the social welfare and the income level of the population. The labour market is made up of people, some of whom offer their labour in exchange for a salary that enables them to live, and some of whom demand this labour to produce the goods they sell and are willing to pay these salaries in return.
 
The Spanish labour market has some unique characteristics that make it highly vulnerable to any negative impact, such as the COVID-19 pandemic. The relationship between supply and demand for labour suffered a major downturn in Spain in March 2020 that had a heavy impact on the behaviour of the main indicators on the labour market and utterly modified the trends seen before the setback.
 
The Spanish labour market has some unique characteristics that make it highly vulnerable to any negative impact, such as the COVID-19 pandemic. The relationship between supply and demand for labour suffered a major downturn in Spain in March 2020 that had a heavy impact on the behaviour of the main indicators on the labour market and utterly modified the trends seen before the setback.
Line 9: Line 10:
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social según régimen. 2018-2019. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social según régimen. 2018-2019. Spain.]]
 
</li>
 
</li>
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social en la primera ola de la pandemia. 2019-2020. España. ]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social en la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain. ]]
 
</li>  
 
</li>  
 
</ul></div>This pattern continued towards the beginning of 2020, but was suddenly interrupted by the state of alarm on 14 March, which brought all ‘non-essential economic activities’ to a halt. This had a major impact on the amount of workers affiliated to the Social Security system. From 14 to 31 March, affiliations plummeted. The Social Security system lost 898,822 affiliated workers in just one month, of which 855,081 were affiliated to the General Scheme (equivalent to a drop of 5.63%) and 40,877 to the Special Scheme for Self-Employed Workers (equivalent to a reduction of 1.25%).
 
</ul></div>This pattern continued towards the beginning of 2020, but was suddenly interrupted by the state of alarm on 14 March, which brought all ‘non-essential economic activities’ to a halt. This had a major impact on the amount of workers affiliated to the Social Security system. From 14 to 31 March, affiliations plummeted. The Social Security system lost 898,822 affiliated workers in just one month, of which 855,081 were affiliated to the General Scheme (equivalent to a drop of 5.63%) and 40,877 to the Special Scheme for Self-Employed Workers (equivalent to a reduction of 1.25%).
Line 21: Line 22:
  
 
<div><ul style="text-align: center>
 
<div><ul style="text-align: center>
<div><ul style="text-align: left; margin-bottom: 0>{{ANETextoAsociado48|titulo=EMPLOYMENT CONTRACTS|contenido=[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Map: Contratos de trabajo durante la pandemia. 2019-2020. España. ]]
+
<div><ul style="text-align: left; margin-bottom: 0>{{ANETextoAsociado48|titulo=EMPLOYMENT CONTRACTS|contenido=[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Map: Contratos de trabajo durante la pandemia. 2019-2020. Spain. ]]
 
The drop in the amount of workers affiliated to the Social Security system who had temporary contracts (-17.30%) was much sharper than amongst those with permanent contracts (-1.92%). However, new contracts were signed in all regions, most of them temporary, as shown on the map on Employment Contracts during the pandemic. This map depicts the amount of employment contracts -both temporary and permanent- registered in the National Public Employment Service throughout the first wave of the pandemic. The variation in the amount of new contracts signed in 2020 in relation to those signed in the same period in 2019 is shown on the choropleth. The downturn in the labour market explains why this variation was negative in all regions, although not to the same degree. New contracts fell the most in the Balearic Islands (Illes Balears) (-72.3%), followed by the Canary Islands (Canarias) and some regions in northern Spain, with a negative variation ranging from -50% to -60%. Andalusia (Andalucía), the Region of Valencia (Comunitat Valenciana), Aragón, Navarre (Navarra) and La Rioja registered slightly lower decreases, of -40% to -50%. Falls registered in Extremadura and Castile-La Mancha (Castilla-La Mancha) were around -30% to -40%. Only in the Region of Murcia (Región de Murcia) was the fall somewhat lower (-28.5%).}}
 
The drop in the amount of workers affiliated to the Social Security system who had temporary contracts (-17.30%) was much sharper than amongst those with permanent contracts (-1.92%). However, new contracts were signed in all regions, most of them temporary, as shown on the map on Employment Contracts during the pandemic. This map depicts the amount of employment contracts -both temporary and permanent- registered in the National Public Employment Service throughout the first wave of the pandemic. The variation in the amount of new contracts signed in 2020 in relation to those signed in the same period in 2019 is shown on the choropleth. The downturn in the labour market explains why this variation was negative in all regions, although not to the same degree. New contracts fell the most in the Balearic Islands (Illes Balears) (-72.3%), followed by the Canary Islands (Canarias) and some regions in northern Spain, with a negative variation ranging from -50% to -60%. Andalusia (Andalucía), the Region of Valencia (Comunitat Valenciana), Aragón, Navarre (Navarra) and La Rioja registered slightly lower decreases, of -40% to -50%. Falls registered in Extremadura and Castile-La Mancha (Castilla-La Mancha) were around -30% to -40%. Only in the Region of Murcia (Región de Murcia) was the fall somewhat lower (-28.5%).}}
<ul style="text-align: left; margin-top: 0>{{ANETextoAsociado48|titulo=HOME OFFICE|contenido=[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Teletrabajo durante la pandemia. 2020. España. ]]
+
<ul style="text-align: left; margin-top: 0>{{ANETextoAsociado48|titulo=HOME OFFICE|contenido=[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Teletrabajo durante la pandemia. 2020. Spain. ]]
 
Many companies and public administrations could only continue their activity during lockdown in spring 2020 by allowing their employees to work from home. A previously scarcely used labour format became almost overnight a large-scale experiment to test the possibilities offered by this way of managing the production process. According to the Labour Force Survey, at least 20% of employees in Spain were in home office during this period.
 
Many companies and public administrations could only continue their activity during lockdown in spring 2020 by allowing their employees to work from home. A previously scarcely used labour format became almost overnight a large-scale experiment to test the possibilities offered by this way of managing the production process. According to the Labour Force Survey, at least 20% of employees in Spain were in home office during this period.
 
Figures highlight significant differences by region and sex. From a spatial point of view, the Region of Madrid (Comunidad de Madrid) stands out, as over 30% of employees were in home office. This contrasts with the Canary Islands (Canarias), La Rioja, Navarre (Navarra) and the Region of Murcia (Región de Murcia) where only under 15% of employees worked from home. In terms of gender, more women than men were in home office in most of the regions, especially in Aragón, Extremadura and the town of Melilla.
 
Figures highlight significant differences by region and sex. From a spatial point of view, the Region of Madrid (Comunidad de Madrid) stands out, as over 30% of employees were in home office. This contrasts with the Canary Islands (Canarias), La Rioja, Navarre (Navarra) and the Region of Murcia (Región de Murcia) where only under 15% of employees worked from home. In terms of gender, more women than men were in home office in most of the regions, especially in Aragón, Extremadura and the town of Melilla.
Line 33: Line 34:
 
</ul></div>
 
</ul></div>
 
{{ANESubirArriba}}
 
{{ANESubirArriba}}
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Paro registrado}}
+
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Registered unemployment}}
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución del paro registrado. 2015-2020. España.]]Uno de los rasgos más característicos del impacto inmediato de la crisis sanitaria sobre el mercado de trabajo ha sido que muchas personas no han podido desarrollar las tareas que habitualmente realizaban. Por una parte, muchos ocupados han visto suspendida su actividad debido al cierre casi total que conllevó el estado de alarma inicial y que solo permitió la continuidad de aquellas actividades que, como se ha dicho antes, se consideraron esenciales. Con la apertura parcial, y a medida que se fueron relajando las restricciones impuestas en el mes de marzo de 2020, algunas de estas personas pudieron retomar su actividad laboral, pero otras muchas siguieron sin poder trabajar al menos temporalmente. En este segundo grupo hay que incluir a los que no perdieron su empleo, debido a que sus empresas se pudieron acoger a las medidas que se pusieron en marcha a instancias del Gobierno, acordadas por los agentes sociales y aprobadas en el Parlamento, para lograr mantener los puestos de trabajo, ya fuese con reducción parcial o total de la jornada laboral. Pero, otra parte de la población ocupada no pudo incorporarse a su empleo anterior, bien porque la empresa no pudo asumir las pérdidas por el cierre temporal y no pudo reabrir, o bien porque con la vuelta a la actividad la empresa reajustó su plantilla prescindiendo de algunos trabajadores o no renovó algunos contratos temporales que habían finalizado.
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución del paro registrado. 2015-2020. Spain.]]One of the immediate effects of the health crisis on the labour market was that many people were unable to carry out the tasks they usually performed. Countless people saw their economic activity suspended by the economic shutdown following the state of alarm on
 +
14 March, with exceptions only being made for activities that were considered ‘essential’. As restrictions were gradually loosened in May and June, some workers were able to return to work, yet many others were not. This second group included those whose companies made use of the exceptional measures put in place by the national government through the Coronavirus Job Retention Scheme (agreed upon by employers and unions and approved in Parliament), which allowed employers to reduce working hours and even suspend contracts. Also in this group were those unable to return to work, either because the company could not withstand the temporary shutdown and folded or because the company adjusted its workforce once economy opened again, what made some employees redundant.
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro registrado según sexo y edad. 2018-2019. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro registrado según sexo y edad. 2018-2019. Spain.]]
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro registrado según sexo y edad durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. España.]] Una parte de las personas que perdieron su empleo pasaron, a efectos estadísticos, de ser considerados ocupados a ser desempleados buscando trabajo. Y otra parte de este colectivo, optó por abandonar el mercado laboral pasando de ocupados a inactivos. Los parados o desempleados son personas que no tienen un empleo, están disponibles para trabajar y buscan empleo de forma activa.
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro registrado según sexo y edad durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain.]] Some of the workers who lost their jobs were classified as unemployed for statistical purposes (unemployed are considered those who do not have a job but are available to work and actively seeking employment). Others chose to leave the labour market and join the economically inactive population. The amount of people classified as unemployed depends on the requirements that shall be met to be considered as such. There are two statistical sources usually used to measure unemployment, i.e. ‘registered unemployment’ carried out by the National Public Employment Service, and ‘estimated unemployment according to the Labour Force Survey’, accomplished by the National Statistics Institute. These data are produced by two different institutions and have differing public purposes, i.e. the former aims at protecting jobs, whilst the latter is purely statistical. They provide different pieces of information and measure different concepts. Therefore, their figures differ.
  
La cantidad de parados dependerá de forma importante de cómo se establezca la definición de los requisitos enumerados. Las dos fuentes estadísticas para medir el desempleo son el paro registrado y el paro estimado por la Encuesta de Población Activa (EPA). Las dos fuentes ofrecen información distinta y miden conceptos diferentes, por lo que no siempre coinciden. El paro registrado del Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE) es una estadística administrativa que se obtiene a partir del registro de demandantes de empleo, excluyendo a una parte de los demandantes que no cumplen los requisitos para considerarse desempleados. Si bien estos datos no son los más adecuados para el análisis del fenómeno del paro, ya que no permiten el cálculo de la tasa de desempleo y la clasificación como parado tiene un carácter subjetivo, analizar su evolución puede dar pistas de cuál ha sido el impacto inicial de la crisis sanitaria sobre el desempleo.
+
Unemployment registered by the National Public Employment Service is an administrative statistic obtained from the register of job seekers, which excludes anyone not meeting the requirements to be included in this register. These data may only provide a limited analysis of the general trends followed by employment as they may not be used to calculate the unemployment rate and are based on a subjective classification of unemployed. Nevertheless, a general overview on the impact of the health crisis on employment may be inferred from these data.
  
Desde el año 2015 el paro registrado venía disminuyendo, de más de cuatro millones y medio de parados a comienzos de 2015 a los tres millones registrados en el verano de 2019 con un comportamiento estacional que implica disminuciones asociadas a la temporada de verano debido al empleo en el turismo. Si bien es cierto que tras la temporada de verano de 2019 se registra una tendencia a un ligero crecimiento del número de inscritos, no es hasta marzo de 2020 cuando el aumento es notable. El paro registrado subió mucho desde que se declaró el estado de alarma para frenar la transmisión de la COVID-19. En un solo mes creció el número de desocupados inscritos en las oficinas de empleo en más de 300.000 personas. La senda ascendente se mantuvo en abril y mayo. Posteriormente siguió la tendencia ascendente, aunque no fue constante.
+
Registered unemployed fell in Spain from over four and a half million at the beginning of 2015 to three million in the summer of 2019. This drop is compatible with a seasonal pattern that sees unemployment fall during the summer season due to increased demand for workers in tourism. After the 2019 summer season, there was a slight growth in the amount of registered unemployed, as expected. However, registered unemployment boomed from March 2020, once the state of alarm was enacted. The amount of unemployed registered in the offices of the public employment services grew by over 300,000 in just one month. The upward trend remained throughout April and May 2020 and then continued its rising trend over the summer, albeit with fluctuations.
  
La distribución del paro registrado por sexo y por edad no se ha visto modificada durante este periodo. Las mujeres siguen siendo mayoría en todas las comunidades autónomas y los más jóvenes, menores de 25 años, tienen un peso en torno al 8% del paro registrado. Muchos de los parados registrados lo están para poder tener acceso a las prestaciones asociadas al desempleo que están vinculadas al tiempo de cotización en los empleos previos, y se entiende que los jóvenes no tienen incentivos para registrarse como demandantes de empleo al no haber tenido tiempo de generar derechos para cobrar prestaciones.
+
The distribution of registered unemployed by sex and age did not change during this period. Women were the majority in all regions, and only around 8% of registered unemployed were under 25 years of age. Many unemployed registered as job seekers in order to receive the unemployment benefit they were entitled to, which is linked to the time they were employed in their previous jobs and paying contributions to the Social Security system. As a result, many young people in this group may have not registered as job seekers as they had not worked enough time to earn the right to this benefit.
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro registrado por sectores económicos. 2018-2019. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro registrado por sectores económicos. 2018-2019. Spain.]]
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro registrado por sectores económicos durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. España.]] Comparando el periodo marzo-junio de 2018 y los mismos meses de 2019 la tendencia general observada en todas las comunidades autónomas es una disminución del paro registrado. La disminución es menor en los dos archipiélagos y en las comunidades costeras de Levante y Andalucía. Al tratarse de unos meses en los que aún no ha empezado la temporada alta de turismo, la contratación de trabajadores para este sector aún no es tan elevada como la que se registró unos meses después, por lo que el paro registrado disminuye, pero menos que en los meses de verano. Los efectos de la pandemia se perciben claramente al comparar el mismo periodo, marzo-junio, de 2019 y 2020 y se traducen en un aumento generalizado del paro registrado en el segundo periodo que afecta a todas las comunidades autónomas. Aunque con un impacto significativamente mayor en Illes Balears, donde la disminución del empleo llevó a un aumento del paro registrado superior al 60% entre marzo y junio de 2020 respecto al mismo periodo del año anterior. El cierre de las fronteras y el estado de alarma que limitaba la movilidad de los turistas nacionales supuso la paralización de una parte fundamental de la economía balear que, como es bien conocido, gira en torno al turismo.
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro registrado por sectores económicos durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain.]] Registered unemployment dropped in all regions in the period from March to June both in 2018 and 2019. The drop was less severe in Catalonia (Catalunya/Cataluña), the Region of Valencia (Comunitat Valenciana), the Region of Murcia (Región de Murcia), Andalusia (Andalucía), the Balearic Islands (Illes Balears) and the Canary Islands (Canarias). As this period comes before the summer high season for tourism, recruitment levels are positive, yet never as intense as those registered during the summer. However, the effects of the pandemic become evident when comparing these months in 2019 and 2020. Data for 2020 show a general rise in unemployment throughout Spain. The situation in the Balearic Islands (Illes Balears), where the fall in employment led to a 63% increase in registered unemployed, is particularly challenging. The closure of borders to international tourists and the state of alarm that limited mobility for domestic tourists led to a standstill of tourism, which plays a crucial role in economy in the Balearic Islands (Illes Balears).
  
Las diferencias provinciales en la variación del paro registrado y en la incidencia del desempleo representadas en el mapa ''[[:Archivo:Espana_Paro-registrado-por-sectores-economicos-durante-la-primera-ola-de-la-pandemia_2019-2020_mapa_17844_spa.jpg|Paro registrado por sectores económicos durante la primera ola de la pandemia]]'' responden a dos tipos de factores; por un lado, a los relacionados con el efecto de la pandemia en términos de restricciones a la movilidad e incidencia de la enfermedad y, por otro, a los de naturaleza productiva que capturan las características económicas de cada provincia.
+
Provincial differences in the variation in registered unemployed and in the incidence of unemployment, shown on the map on Registered unemployment by economic sector during the first wave of the pandemic, may be attributed to two types of factors. Firstly, pandemic-related factors, in terms of restrictions on mobility and the incidence of the disease. Secondly, the production-related factors that define the economy of each province.
 +
According to data from the Ministry of Work and Social Economy, the bulk of the monthly increase in unemployment by sector was concentrated in the service sector in absolute terms, which saw a rise of 206,000 in March 2020, 9% more than in the previous month. In relative terms, however, the rise was more significant in the industry sector (25,194 people and 9.15%) and, above all, in the construction sector (58,000 people and 22.9%). Finally, the group of people without previous employment recorded
 +
4,984 new job seekers, increasing by 1.91%. From April to May 2020, registered unemployment decreased in the construction sector (23,717 people, -6.89%) and in the industry (262 fewer unemployed people, -0.08%). By contrast, registered unemployment rose, above all, in the service sector (40,784 more job seekers, 1.50%), in the agricultural sector (710 job seekers, 0.43%) and in the group without previous employment
 +
(9,058 people, 3.30%).
 +
Food and beverage services was the economic sector hardest hit by the pandemic as public health measures focused on reducing the capacity of premises, such as bars and restaurants. Tourism was also severely affected by restrictions on mobility, including regional perimeter closures and flight bans. All provinces registered a rise in unemployment in the service sector, yet this rise was even more pronounced in those provinces where tourism and food and beverage services play a more relevant role, such as the Balearic Islands (Illes Balears), Málaga, Girona and Tarragona, where international tourism is critical. Those provinces that registered lower rises in unemployment in the service sector were Ourense, León, Salamanca, Zamora, Toledo, Ciudad Real, Cuenca, Albacete and Murcia.
 +
Economic activities related to tourism, which had been following a positive trend in previous years, were particularly disadvantaged during the first wave of the pandemic. According to data from the Tourist Movement on Borders Survey, accomplished by the National Statistics Institute, 20.6 million non-residents entered Spain in March, April and May 2019. The figure for the same period in 2020 was just 2 million (although Spanish borders were closed on 14 March 2020). The sharp drop in foreign tourists and the limitations to domestic tourism led to numerous passenger transport routes being cancelled as well as accommodation reservations being revoked.
 +
Other areas of economic activity within the service sector were also particularly hit, registering sharp rises in unemployment that will likely prove difficult to reverse after the return to ‘new normal life’. The
 +
non-food retail sector, which was forced to close during the state of alarm, is one such example. The shutdown and decrease in families’ disposable income caused by the rise in unemployment utterly reduced revenues, leading to the closure of businesses and further job losses.
  
Según los datos difundidos por el Ministerio de Trabajo y Economía Social, cabe señalar cómo el grueso del incremento mensual del paro por sectores, en términos absolutos, se concentró en el sector servicios, con un aumento de 206.000 desempleados en marzo de 2020 lo que representa un 9% de incremento respecto al mes anterior; aunque, en términos porcentuales, este avance fue superior en el sector industrial, 25.194 personas y 9,15%, y, sobre todo, en el sector de la construcción con aumentos mensuales del 22,9% que en términos absolutos corresponde a 58.000 nuevos parados. Por último, en el colectivo sin empleo anterior, el paro apunta 4.984 nuevos demandantes, un crecimiento del 1,91%. En el mes de mayo de 2020, el paro registrado respecto a abril desciende en la construcción, en 23.717 personas (-6,89%) y en la industria con 262 personas paradas menos (-0,08%). El paro registrado sube, sobre todo, en el sector servicios con 40.784 demandantes
+
Unemployment rate is estimated in Spain by the National Statistics Institute through the Labour Force Survey, which is a large household sample survey, conducted in all EU Member States, providing quarterly results on labour participation of people aged 16 and over. Unemployment rate grew in Spain from 14% of the active population in the second quarter of 2019 to 15.3% in the second quarter of 2020 and continued to increase up to 16.26% in the third quarter of 2020. This survey has traditionally been regarded as the most accurate measurement of unemployment in Spain. However, given the extraordinary situation in spring 2020, it is hard for this survey to show in a single picture what happened in the labour market during this period.
más (1,50%), en agricultura sube en 710 trabajadores (0,43%) y, por último, el colectivo sin empleo anterior se incrementa en 9.058 personas (3,30%).
 
  
La hostelería ha sido, sin duda, el sector económico más golpeado por la pandemia. Las medidas sanitarias de prevención adoptadas para contener la transmisión del coronavirus se centraron en reducir el aforo de locales como bares y restaurantes. También ha afectado mucho al turismo la limitación de movimientos, los cierres perimetrales de comunidades autónomas y la prohibición de vuelos. Todas las provincias registran un aumento del desempleo, mayor en las que concentran una proporción significativa de actividades del sector servicios asociadas al turismo y la hostelería, sobre todo ligado a la demanda extranjera, como es el caso de Illes Balears, Málaga, Huelva, Girona o Tarragona. Por el contrario, las provincias con aumentos más moderados del desempleo fueron Ourense y León, seguidas de Salamanca y Zamora en Castilla y León, las provincias castellanomanchegas, salvo Guadalajara, y la Región de Murcia.
+
For example, furloughed workers were not classified as unemployed –even though they were not working– as they continued to be linked to their company and received payments from the government to a large proportion of their salaries. Another example of the challenges involved in taking an accurate reading of these statistics is the situation affecting the over a million people who lost their jobs in the second quarter of the year. The vast majority of these could not be officially considered ‘unemployed’ as they could not actively seek employment during lockdown, which is a key requirement for the statistical definition of unemployment. Therefore, these workers were considered ‘inactive’, which meant that although the inactive population increased, conversely unemployed did not grow to the extent that may have been expected.
 +
Considering the heterogeneity of the situations observed after the arrival of COVID-19, a broader understanding of the term ‘unemployed’ is required to account for people who are not working but statistically do not meet the requirements to be considered as ‘unemployed’. Therefore, in addition to the unemployed as defined by the criteria of the International Labour Organisation [ILO] (not in work but available and actively seeking employment), this group includes employed who had to stop doing their jobs for technical or economical reasons as well as furloughed workers. It also includes available inactive people, i.e. unemployed who cannot look for work and therefore do not meet the ILO criteria to be considered as such. Including these employed and inactive in the ‘extended unemployment figures’ enables calculating an extended unemployment rate, which draws a more accurate picture of the situation experienced by different groups in the labour market. This estimated rate grew in Spain from 16.4% towards the end of 2019 to 35.6% in the second quarter of 2020. The rate according to the ILO criteria for the same period went from 13.8% to 15.3%.
  
Las actividades asociadas al turismo, que habían mostrado una evolución positiva en años anteriores, se han visto especialmente penalizadas durante los meses de la primera ola de la pandemia. Según datos de la Estadística de Movimientos Turísticos en Frontera (FRONTUR) del INE en los meses de marzo, abril y mayo de 2019 se registró un total de 20,6 millones de entradas de no residentes, mientras que, en los mismos meses de 2020, solo entraron 2 millones en el mes de marzo, antes del cierre de las fronteras. La fuerte contracción de la entrada de turismo extranjero y de la escasa movilidad del turismo nacional, dio lugar a la cancelación de numerosos trayectos programados de transporte de viajeros, así como también se disparó la cancelación de reservas en hoteles y alojamientos similares.
+
From the point of view of society and the labour market, the ‘available inactive’ population, i.e. those officially considered inactive because they do not meet the requirements to be in the labour market but wish to join it, is a matter of major concern. Every day spent in this situation makes them more vulnerable and may result in them being permanently excluded from the labour market.
 +
 
 +
The gender gap in the unemployment rate slightly decreased during the pandemic. In the second quarter of 2019, the unemployment rate for women was 3.3% higher than the one for men. By the second quarter of 2020, the gap had narrowed to 2.6%. However, this drop may not be interpreted as a relative improvement in female employment. Instead, as previously explained, it indicates that some unemployed were statistically classified as inactive, more of whom were women. The unemployment rate amongst the under 25s increased from 33% to 39.6%, showing a more significant relative increase than seen in the whole population.
 +
 
 +
The increase in the unemployment rate in the first quarter of 2020 was well widespread throughout Spain. The regions that had the highest unemployment rate in 2019, which were Andalusia (Andalucía), the Canary Islands (Canarias) and Castile–La Mancha (Castilla–La Mancha), continued to hold this position in 2020. The same evolution was observed in the unemployment rate amongst the under 25s.
  
Además del turismo, dentro del sector servicios, hay otras ramas de actividad especialmente afectadas en las que el desempleo registrado también aumentó y que, previsiblemente, tendrán más difícil la recuperación del empleo tras la vuelta a la normalidad. Es el caso, por ejemplo, del comercio al por menor de productos no alimentarios que tuvo que cerrar tras la aprobación del Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, que decreta el estado de alarma y, además, al disminuir la renta disponible de las familias debido al desempleo, han visto deteriorados sus resultados; algunas empresas se han visto obligadas al cierre o a despedir a parte de los empleados.
 
 
{{ANESubirArriba}}
 
{{ANESubirArriba}}
 
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Paro según la Encuesta de Población Activa}}
 
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Paro según la Encuesta de Población Activa}}
Line 66: Line 78:
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro estimado según sexo. 2019. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Paro-estimado-segun-sexo_2019_mapa_17845_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Paro-estimado-segun-sexo_2019_mapa_17845_spa.zip Datos] [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17845.s17845&i2=c12267.c12267&t=A02&t2=A02&view=map10 Versión interactiva].]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro estimado según sexo. 2019. Spain.]]
 
</li>
 
</li>
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro estimado según sexo durante la primera ola de la pandemia. 2020. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Paro estimado según sexo durante la primera ola de la pandemia. 2020. Spain.]]
 
</li>  
 
</li>  
 
</ul></div>Por ejemplo, los trabajadores afectados por un expediente de regulación temporal de empleo (ERTE) no se consideran parados, aunque no estén trabajando, si bien es cierto que conservan su empleo y están percibiendo una retribución. Otra muestra de la dificultad de hacer una lectura certera de la estadística mencionada aparece en lo sucedido con quienes perdieron su empleo en el segundo trimestre, más de un millón de personas. La gran mayoría de ellas no pudieron ser consideradas paradas porque no pudieron buscar activamente empleo, un requisito fundamental en la definición estadística de desempleo y, por tanto, casi un millón de trabajadores pasaron a ser considerados inactivos. De este modo, la población inactiva aumentó y, por el contrario, la población parada no lo hizo tanto como cabía esperar.
 
</ul></div>Por ejemplo, los trabajadores afectados por un expediente de regulación temporal de empleo (ERTE) no se consideran parados, aunque no estén trabajando, si bien es cierto que conservan su empleo y están percibiendo una retribución. Otra muestra de la dificultad de hacer una lectura certera de la estadística mencionada aparece en lo sucedido con quienes perdieron su empleo en el segundo trimestre, más de un millón de personas. La gran mayoría de ellas no pudieron ser consideradas paradas porque no pudieron buscar activamente empleo, un requisito fundamental en la definición estadística de desempleo y, por tanto, casi un millón de trabajadores pasaron a ser considerados inactivos. De este modo, la población inactiva aumentó y, por el contrario, la población parada no lo hizo tanto como cabía esperar.
Line 80: Line 92:
 
<div><ul style="text-align: left; float:right; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<div><ul style="text-align: left; float:right; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro juvenil estimado. 2019. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro juvenil estimado. 2019. Spain.]]
 
</li>
 
</li>
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro juvenil estimado durante la primera ola de  la pandemia. 2020. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Paro juvenil estimado durante la primera ola de  la pandemia. 2020. Spain.]]
 
</li>  
 
</li>  
 
</ul></div>
 
</ul></div>
Line 98: Line 110:
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<div><ul style="text-align: left; float:left; margin-left:0px; margin-right:0px">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align:top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Empresas en situación de ERTE. 2020. España. ]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Empresas en situación de ERTE. 2020. Spain. ]]
 
</li>
 
</li>
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
 
<li style="display: inline-block; vertical-align: top">
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Población afectada por ERTE. 2020. España. ]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Población afectada por ERTE. 2020. Spain. ]
 
</li>  
 
</li>  
 
</ul></div>Los datos registrados en el Servicio Público de Empleo Estatal, entre mayo y junio de 2020, ponen de manifiesto que el uso de los ERTE ha estado muy ligado a unas determinadas actividades productivas muy relacionadas con el sector servicios, entre las que destacan de manera especial la hostelería y el comercio. Aunque también se han aplicado en aquellos servicios de carácter profesional o administrativo, en la educación, los deportes, la cultura y los servicios sociales. Y también en la manufactura y la construcción. En todos los casos, la flexibilización de las restricciones tras el confinamiento y la vuelta gradual a la ''nueva normalidad'' desde el mes de mayo de 2020 ayudaron a que el número de registros se redujese en el mes de junio.
 
</ul></div>Los datos registrados en el Servicio Público de Empleo Estatal, entre mayo y junio de 2020, ponen de manifiesto que el uso de los ERTE ha estado muy ligado a unas determinadas actividades productivas muy relacionadas con el sector servicios, entre las que destacan de manera especial la hostelería y el comercio. Aunque también se han aplicado en aquellos servicios de carácter profesional o administrativo, en la educación, los deportes, la cultura y los servicios sociales. Y también en la manufactura y la construcción. En todos los casos, la flexibilización de las restricciones tras el confinamiento y la vuelta gradual a la ''nueva normalidad'' desde el mes de mayo de 2020 ayudaron a que el número de registros se redujese en el mes de junio.
Line 111: Line 123:
 
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Desempleo, pobreza y protección social}}
 
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Desempleo, pobreza y protección social}}
  
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Beneficiarios de prestaciones de desempleo. 2019-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Beneficiarios-de-prestaciones-de-desempleo_2019-2020_mapa_17873_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Beneficiarios-de-prestaciones-de-desempleo_2019-2020_mapa_17873_spa.zip Datos]. Versiones interactivas [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17873a.s17873a&t=A02&view=map10 1] [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=s17873b.s17873b&t=A02&view=map10 2].]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Beneficiarios de prestaciones de desempleo. 2019-2020. Spain.]]
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Hogares sin ingresos. 2019-2020. España.]]
+
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Hogares sin ingresos. 2019-2020. Spain.]]
 
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución de los hogares sin ingresos. 2005-2020. España.]]
 
[[File:Logo_Monografía.jpg|right|thumb|300px|Gráfico estadístico: Evolución de los hogares sin ingresos. 2005-2020. España.]]
 
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Hogares con todos sus miembros activos en paro. 2020. España. ]]
 
[[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Hogares con todos sus miembros activos en paro. 2020. España. ]]

Revision as of 12:37, 11 April 2022


Logo Monografía.jpg

The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020

Monographs from the National Atlas of Spain. New content


Thematic structure > Social, economic and environmental effects > Labour market

Gráfico estadístico: Evolution in the amount of workers affiliated to the Social Security System. 2019-2020. Spain.

Assessing the labour market becomes crucial when rating an economy, its dynamism, the social welfare and the income level of the population. The labour market is made up of people, some of whom offer their labour in exchange for a salary that enables them to live, and some of whom demand this labour to produce the goods they sell and are willing to pay these salaries in return. The Spanish labour market has some unique characteristics that make it highly vulnerable to any negative impact, such as the COVID-19 pandemic. The relationship between supply and demand for labour suffered a major downturn in Spain in March 2020 that had a heavy impact on the behaviour of the main indicators on the labour market and utterly modified the trends seen before the setback.

The amount of workers affiliated to the Social Security system is an indicator on the capacity of the labour market to grow or reduce formal employment. The amount of affiliated workers followed the usual patterns throughout 2019, as may observed on the graph on the Evolution in the amount of workers affiliated to the Social Security system, i.e. starting from a low level in January and then steadily rising in the months leading up to the summer period, after which it remained virtually stagnant, except for slight reductions towards the end of August and December. This pattern is indicative of the seasonality of the Spanish economy and is more evident in the General Scheme of the Social Security system than in the Special Scheme for Self-Employed Workers.

  • Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social según régimen. 2018-2019. Spain.
  • Map: Trabajadores afiliados a la Seguridad Social en la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain.

This pattern continued towards the beginning of 2020, but was suddenly interrupted by the state of alarm on 14 March, which brought all ‘non-essential economic activities’ to a halt. This had a major impact on the amount of workers affiliated to the Social Security system. From 14 to 31 March, affiliations plummeted. The Social Security system lost 898,822 affiliated workers in just one month, of which 855,081 were affiliated to the General Scheme (equivalent to a drop of 5.63%) and 40,877 to the Special Scheme for Self-Employed Workers (equivalent to a reduction of 1.25%).

The measures introduced by the national government to lessen the impact of lockdown went some way to lightening the drop in affiliation, yet succeeded unevenly from one province to another. The maps on affiliated workers for the period from March to June 2019 and 2020 show that the coastal provinces that rely heavily on tourism, such as Cádiz, Málaga, Alicante, Tarragona and Girona, lost between 6% and 8% of the affiliated workers, being the drop in the Balearic Islands (Illes Balears) even worse, at 11%. On the other hand, Biscay (Bizkaia), Gipuzkoa, Navarre (Navarra), Cuenca and Albacete were the least affected provinces, with falls that ranged from 0.1% to 2%. The rest of provinces saw reductions close to the national average, these being slightly higher in the south and scarcely lower in the north.

The impact also differed between sectors, with the most significant falls recorded in the construction sector (-17.08%), food and beverage services (-14.27%), administrative activities and auxiliary services (-8.91%), education (-5.24%) and transport and storage (-4.76%). The healthcare sector grew, in contrast, by 7,085 affiliated workers.


      EMPLOYMENT CONTRACTS
      Map: Contratos de trabajo durante la pandemia. 2019-2020. Spain.

      The drop in the amount of workers affiliated to the Social Security system who had temporary contracts (-17.30%) was much sharper than amongst those with permanent contracts (-1.92%). However, new contracts were signed in all regions, most of them temporary, as shown on the map on Employment Contracts during the pandemic. This map depicts the amount of employment contracts -both temporary and permanent- registered in the National Public Employment Service throughout the first wave of the pandemic. The variation in the amount of new contracts signed in 2020 in relation to those signed in the same period in 2019 is shown on the choropleth. The downturn in the labour market explains why this variation was negative in all regions, although not to the same degree. New contracts fell the most in the Balearic Islands (Illes Balears) (-72.3%), followed by the Canary Islands (Canarias) and some regions in northern Spain, with a negative variation ranging from -50% to -60%. Andalusia (Andalucía), the Region of Valencia (Comunitat Valenciana), Aragón, Navarre (Navarra) and La Rioja registered slightly lower decreases, of -40% to -50%. Falls registered in Extremadura and Castile-La Mancha (Castilla-La Mancha) were around -30% to -40%. Only in the Region of Murcia (Región de Murcia) was the fall somewhat lower (-28.5%).

        HOME OFFICE
        Mapa: Teletrabajo durante la pandemia. 2020. Spain.

        Many companies and public administrations could only continue their activity during lockdown in spring 2020 by allowing their employees to work from home. A previously scarcely used labour format became almost overnight a large-scale experiment to test the possibilities offered by this way of managing the production process. According to the Labour Force Survey, at least 20% of employees in Spain were in home office during this period. Figures highlight significant differences by region and sex. From a spatial point of view, the Region of Madrid (Comunidad de Madrid) stands out, as over 30% of employees were in home office. This contrasts with the Canary Islands (Canarias), La Rioja, Navarre (Navarra) and the Region of Murcia (Región de Murcia) where only under 15% of employees worked from home. In terms of gender, more women than men were in home office in most of the regions, especially in Aragón, Extremadura and the town of Melilla. Some studies suggest that this widespread implementation of home office is linked to tasks that have a certain degree of autonomy. They also indicate that it is more prevalent amongst qualified people and in large companies.


↑ Top


Registered unemployment

Gráfico estadístico: Evolución del paro registrado. 2015-2020. Spain.

One of the immediate effects of the health crisis on the labour market was that many people were unable to carry out the tasks they usually performed. Countless people saw their economic activity suspended by the economic shutdown following the state of alarm on

14 March, with exceptions only being made for activities that were considered ‘essential’. As restrictions were gradually loosened in May and June, some workers were able to return to work, yet many others were not. This second group included those whose companies made use of the exceptional measures put in place by the national government through the Coronavirus Job Retention Scheme (agreed upon by employers and unions and approved in Parliament), which allowed employers to reduce working hours and even suspend contracts. Also in this group were those unable to return to work, either because the company could not withstand the temporary shutdown and folded or because the company adjusted its workforce once economy opened again, what made some employees redundant.

Mapa: Paro registrado según sexo y edad. 2018-2019. Spain.
Mapa: Paro registrado según sexo y edad durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain.

Some of the workers who lost their jobs were classified as unemployed for statistical purposes (unemployed are considered those who do not have a job but are available to work and actively seeking employment). Others chose to leave the labour market and join the economically inactive population. The amount of people classified as unemployed depends on the requirements that shall be met to be considered as such. There are two statistical sources usually used to measure unemployment, i.e. ‘registered unemployment’ carried out by the National Public Employment Service, and ‘estimated unemployment according to the Labour Force Survey’, accomplished by the National Statistics Institute. These data are produced by two different institutions and have differing public purposes, i.e. the former aims at protecting jobs, whilst the latter is purely statistical. They provide different pieces of information and measure different concepts. Therefore, their figures differ.

Unemployment registered by the National Public Employment Service is an administrative statistic obtained from the register of job seekers, which excludes anyone not meeting the requirements to be included in this register. These data may only provide a limited analysis of the general trends followed by employment as they may not be used to calculate the unemployment rate and are based on a subjective classification of unemployed. Nevertheless, a general overview on the impact of the health crisis on employment may be inferred from these data.

Registered unemployed fell in Spain from over four and a half million at the beginning of 2015 to three million in the summer of 2019. This drop is compatible with a seasonal pattern that sees unemployment fall during the summer season due to increased demand for workers in tourism. After the 2019 summer season, there was a slight growth in the amount of registered unemployed, as expected. However, registered unemployment boomed from March 2020, once the state of alarm was enacted. The amount of unemployed registered in the offices of the public employment services grew by over 300,000 in just one month. The upward trend remained throughout April and May 2020 and then continued its rising trend over the summer, albeit with fluctuations.

The distribution of registered unemployed by sex and age did not change during this period. Women were the majority in all regions, and only around 8% of registered unemployed were under 25 years of age. Many unemployed registered as job seekers in order to receive the unemployment benefit they were entitled to, which is linked to the time they were employed in their previous jobs and paying contributions to the Social Security system. As a result, many young people in this group may have not registered as job seekers as they had not worked enough time to earn the right to this benefit.

Mapa: Paro registrado por sectores económicos. 2018-2019. Spain.
Mapa: Paro registrado por sectores económicos durante la primera ola de la pandemia. 2019-2020. Spain.

Registered unemployment dropped in all regions in the period from March to June both in 2018 and 2019. The drop was less severe in Catalonia (Catalunya/Cataluña), the Region of Valencia (Comunitat Valenciana), the Region of Murcia (Región de Murcia), Andalusia (Andalucía), the Balearic Islands (Illes Balears) and the Canary Islands (Canarias). As this period comes before the summer high season for tourism, recruitment levels are positive, yet never as intense as those registered during the summer. However, the effects of the pandemic become evident when comparing these months in 2019 and 2020. Data for 2020 show a general rise in unemployment throughout Spain. The situation in the Balearic Islands (Illes Balears), where the fall in employment led to a 63% increase in registered unemployed, is particularly challenging. The closure of borders to international tourists and the state of alarm that limited mobility for domestic tourists led to a standstill of tourism, which plays a crucial role in economy in the Balearic Islands (Illes Balears).

Provincial differences in the variation in registered unemployed and in the incidence of unemployment, shown on the map on Registered unemployment by economic sector during the first wave of the pandemic, may be attributed to two types of factors. Firstly, pandemic-related factors, in terms of restrictions on mobility and the incidence of the disease. Secondly, the production-related factors that define the economy of each province. According to data from the Ministry of Work and Social Economy, the bulk of the monthly increase in unemployment by sector was concentrated in the service sector in absolute terms, which saw a rise of 206,000 in March 2020, 9% more than in the previous month. In relative terms, however, the rise was more significant in the industry sector (25,194 people and 9.15%) and, above all, in the construction sector (58,000 people and 22.9%). Finally, the group of people without previous employment recorded 4,984 new job seekers, increasing by 1.91%. From April to May 2020, registered unemployment decreased in the construction sector (23,717 people, -6.89%) and in the industry (262 fewer unemployed people, -0.08%). By contrast, registered unemployment rose, above all, in the service sector (40,784 more job seekers, 1.50%), in the agricultural sector (710 job seekers, 0.43%) and in the group without previous employment (9,058 people, 3.30%). Food and beverage services was the economic sector hardest hit by the pandemic as public health measures focused on reducing the capacity of premises, such as bars and restaurants. Tourism was also severely affected by restrictions on mobility, including regional perimeter closures and flight bans. All provinces registered a rise in unemployment in the service sector, yet this rise was even more pronounced in those provinces where tourism and food and beverage services play a more relevant role, such as the Balearic Islands (Illes Balears), Málaga, Girona and Tarragona, where international tourism is critical. Those provinces that registered lower rises in unemployment in the service sector were Ourense, León, Salamanca, Zamora, Toledo, Ciudad Real, Cuenca, Albacete and Murcia. Economic activities related to tourism, which had been following a positive trend in previous years, were particularly disadvantaged during the first wave of the pandemic. According to data from the Tourist Movement on Borders Survey, accomplished by the National Statistics Institute, 20.6 million non-residents entered Spain in March, April and May 2019. The figure for the same period in 2020 was just 2 million (although Spanish borders were closed on 14 March 2020). The sharp drop in foreign tourists and the limitations to domestic tourism led to numerous passenger transport routes being cancelled as well as accommodation reservations being revoked. Other areas of economic activity within the service sector were also particularly hit, registering sharp rises in unemployment that will likely prove difficult to reverse after the return to ‘new normal life’. The non-food retail sector, which was forced to close during the state of alarm, is one such example. The shutdown and decrease in families’ disposable income caused by the rise in unemployment utterly reduced revenues, leading to the closure of businesses and further job losses.

Unemployment rate is estimated in Spain by the National Statistics Institute through the Labour Force Survey, which is a large household sample survey, conducted in all EU Member States, providing quarterly results on labour participation of people aged 16 and over. Unemployment rate grew in Spain from 14% of the active population in the second quarter of 2019 to 15.3% in the second quarter of 2020 and continued to increase up to 16.26% in the third quarter of 2020. This survey has traditionally been regarded as the most accurate measurement of unemployment in Spain. However, given the extraordinary situation in spring 2020, it is hard for this survey to show in a single picture what happened in the labour market during this period.

For example, furloughed workers were not classified as unemployed –even though they were not working– as they continued to be linked to their company and received payments from the government to a large proportion of their salaries. Another example of the challenges involved in taking an accurate reading of these statistics is the situation affecting the over a million people who lost their jobs in the second quarter of the year. The vast majority of these could not be officially considered ‘unemployed’ as they could not actively seek employment during lockdown, which is a key requirement for the statistical definition of unemployment. Therefore, these workers were considered ‘inactive’, which meant that although the inactive population increased, conversely unemployed did not grow to the extent that may have been expected. Considering the heterogeneity of the situations observed after the arrival of COVID-19, a broader understanding of the term ‘unemployed’ is required to account for people who are not working but statistically do not meet the requirements to be considered as ‘unemployed’. Therefore, in addition to the unemployed as defined by the criteria of the International Labour Organisation [ILO] (not in work but available and actively seeking employment), this group includes employed who had to stop doing their jobs for technical or economical reasons as well as furloughed workers. It also includes available inactive people, i.e. unemployed who cannot look for work and therefore do not meet the ILO criteria to be considered as such. Including these employed and inactive in the ‘extended unemployment figures’ enables calculating an extended unemployment rate, which draws a more accurate picture of the situation experienced by different groups in the labour market. This estimated rate grew in Spain from 16.4% towards the end of 2019 to 35.6% in the second quarter of 2020. The rate according to the ILO criteria for the same period went from 13.8% to 15.3%.

From the point of view of society and the labour market, the ‘available inactive’ population, i.e. those officially considered inactive because they do not meet the requirements to be in the labour market but wish to join it, is a matter of major concern. Every day spent in this situation makes them more vulnerable and may result in them being permanently excluded from the labour market.

The gender gap in the unemployment rate slightly decreased during the pandemic. In the second quarter of 2019, the unemployment rate for women was 3.3% higher than the one for men. By the second quarter of 2020, the gap had narrowed to 2.6%. However, this drop may not be interpreted as a relative improvement in female employment. Instead, as previously explained, it indicates that some unemployed were statistically classified as inactive, more of whom were women. The unemployment rate amongst the under 25s increased from 33% to 39.6%, showing a more significant relative increase than seen in the whole population.

The increase in the unemployment rate in the first quarter of 2020 was well widespread throughout Spain. The regions that had the highest unemployment rate in 2019, which were Andalusia (Andalucía), the Canary Islands (Canarias) and Castile–La Mancha (Castilla–La Mancha), continued to hold this position in 2020. The same evolution was observed in the unemployment rate amongst the under 25s.


↑ Top


Paro según la Encuesta de Población Activa

La tasa de paro estimada por la Encuesta de Población Activa (EPA) pasó de un 14% en el segundo trimestre de 2019 a 15,3% de la población activa en el mismo trimestre de 2020 y siguió aumentando hasta el 16,26% en el tercer trimestre de 2020. La EPA ha sido tradicionalmente la estadística más adecuada para medir el desempleo y determinar la tasa de paro. No obstante, en la situación extraordinaria vivida, es difícil que esta estadística recoja en una sola foto todo lo que ha sucedido en el mercado laboral durante estos meses.

  • Mapa: Paro estimado según sexo. 2019. Spain.
  • Mapa: Paro estimado según sexo durante la primera ola de la pandemia. 2020. Spain.

Por ejemplo, los trabajadores afectados por un expediente de regulación temporal de empleo (ERTE) no se consideran parados, aunque no estén trabajando, si bien es cierto que conservan su empleo y están percibiendo una retribución. Otra muestra de la dificultad de hacer una lectura certera de la estadística mencionada aparece en lo sucedido con quienes perdieron su empleo en el segundo trimestre, más de un millón de personas. La gran mayoría de ellas no pudieron ser consideradas paradas porque no pudieron buscar activamente empleo, un requisito fundamental en la definición estadística de desempleo y, por tanto, casi un millón de trabajadores pasaron a ser considerados inactivos. De este modo, la población inactiva aumentó y, por el contrario, la población parada no lo hizo tanto como cabía esperar.

Ahora bien, no todas las personas que había entonces en la situación de población inactiva se enfrentaban de la misma manera a su estado de inactividad. Fueron tantos y tan claros los ejemplos que algunos investigadores, e incluso el propio INE, comenzaron a incorporar en sus análisis nuevos grupos de personas considerando matices que permitían identificar la situación especial que estaba viviendo cada una de estas personas.

En suma, desde la llegada de la COVID-19 se puede hablar de desempleados en sentido amplio, personas que no trabajaban, aunque estadísticamente no cumplían los requisitos para considerar que eran parados. En este grupo se incluyen, además de las personas desempleadas según el criterio de la Organización Internacional del Trabajo (OIT) —no trabajan, pero están disponibles y buscando empleo activamente—, aquellos ocupados que tuvieron que dejar de realizar su trabajo habitual por motivos técnicos o razones económicas, o por pasar a estar en un expediente de regulación temporal de empleo. También, se incluyen las personas inactivas disponibles, es decir, personas no ocupadas que ante la imposibilidad de buscar empleo dejan de cumplir el criterio de la OIT para ser consideradas desempleadas y pasan a ser inactivas. La inclusión de estos ocupados e inactivos en el paro ampliado permite calcular una tasa de paro ampliada, que refleja con mayor fidelidad la situación de los distintos colectivos en el mercado laboral. Esta tasa habría pasado en el conjunto nacional del 16,4% al final de 2019 (frente al 13,8 en el paro OIT) a un máximo del 35,6% en el segundo trimestre de 2020 (cuando la tasa de paro OIT era del 15,3%).

Un elemento importante desde el punto de vista de la sociedad y del mercado de trabajo, en particular, es el hecho de que los que se denominan inactivos disponibles, que son personas inactivas porque no cumplen los requisitos para estar dentro del mercado de trabajo, pero desean incorporarse a él, cada día que pasan en esa situación se vuelven más vulnerables, pudiendo llegar a convertirse en personas excluidas del mismo definitivamente.

  • Mapa: Paro juvenil estimado. 2019. Spain.
  • Mapa: Paro juvenil estimado durante la primera ola de la pandemia. 2020. Spain.

Es más, en la información estadística del INE también aparece un grupo significativo de personas que han dejado de estar disponibles para trabajar, aunque están buscando empleo. La situación del estado de alarma les ha impedido poder salir a trabajar, quizás por tener que hacerse responsables de la educación de sus hijos durante el cierre de los centros escolares. La brecha de género en la tasa de paro disminuye durante la pandemia; si en el segundo trimestre de 2019 la tasa de paro de las mujeres estaba 3,3 puntos porcentuales por encima de la de los hombres, en el segundo trimestre de 2020 la diferencia es de 2,6 puntos porcentuales. Esta disminución no debe interpretarse como una mejora relativa de la situación laboral de las mujeres, ya que, como se ha explicado, algunos parados pasaron a ser clasificados como inactivos, afectando más esta situación a las mujeres que a los hombres. La tasa de paro de los jóvenes menores de 25 años aumentó del 33% al 39,6%, mostrando un incremento relativo mayor que para el conjunto de la población.

El aumento de la tasa de paro en el primer trimestre de 2020 es general en toda España. Las comunidades autónomas que tenían la tasa de paro más alta en 2019 siguen ocupando este puesto en 2020. Son Andalucía y Canarias, seguidas de Castilla-La Mancha, todas con tasas de paro por encima de la media nacional en ambos periodos. Aunque durante la pandemia también entran en esta categoría Illes Balears, Comunitat Valenciana y Región de Murcia. Otras comunidades que sufren una subida en la tasa de paro estimada en el segundo trimestre de 2020 son Cantabria, Comunidad Foral de Navarra, La Rioja, Aragón y Cataluña. La misma evolución se aprecia en la tasa de desempleo de los jóvenes menores de 25 años.


↑ Top


Expedientes de Regulación Temporal de Empleo

Gráfico estadístico: Empresas en situación de ERTE según sector económico. 2020. España.

El mercado de trabajo comenzó a sufrir inmediatamente el impacto de la pandemia. Tanto fue así que, de manera casi inmediata, la administración emprendió medidas de choque, dirigidas tanto a empresas como a personas trabajadoras, para mitigar los efectos devastadores que ya se estaban dejando sentir. La entrada en vigor del Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social de la COVID-19, tuvo como prioridad principal proteger y dar soporte al tejido productivo y social para minimizar el impacto del virus y conseguir retomar la actividad en cuanto fuese posible. Entre todas estas medidas cabe destacar, por su importancia y eficacia, la figura conocida como expediente de regulación temporal de empleo (ERTE), que ya existía en nuestra normativa, pero se adaptó a las nuevas circunstancias. El ERTE facilita la suspensión del contrato de trabajo o la reducción de su jornada al tiempo que se mantiene el empleo y las personas trabajadoras reciben una prestación compensatoria por la pérdida total o parcial de su salario. Se establecieron dos nuevas modalidades de ERTE, una por fuerza mayor y otra por causas objetivas, con el objetivo común de evitar que se produjesen despidos vinculados a la enorme incertidumbre ocasionada por la pandemia y la fortísima caída de la actividad laboral debida, no sólo al periodo de confinamiento, sino también a todas las restricciones impuestas para la contención de la pandemia que afectaban a todas las esferas de la actividad cotidiana. La intensidad y extensión en el tiempo de la crisis sanitaria ha obligado a la administración a tener que ir aplazando en el tiempo la finalización de esta figura excepcional, de modo que en junio de 2021 seguían estando vigentes.

  • Mapa: Empresas en situación de ERTE. 2020. Spain.
  • [[File:Logo_Monografía.jpg|left|thumb|300px|Mapa: Población afectada por ERTE. 2020. Spain. ]

Los datos registrados en el Servicio Público de Empleo Estatal, entre mayo y junio de 2020, ponen de manifiesto que el uso de los ERTE ha estado muy ligado a unas determinadas actividades productivas muy relacionadas con el sector servicios, entre las que destacan de manera especial la hostelería y el comercio. Aunque también se han aplicado en aquellos servicios de carácter profesional o administrativo, en la educación, los deportes, la cultura y los servicios sociales. Y también en la manufactura y la construcción. En todos los casos, la flexibilización de las restricciones tras el confinamiento y la vuelta gradual a la nueva normalidad desde el mes de mayo de 2020 ayudaron a que el número de registros se redujese en el mes de junio.

Los datos sobre empresas que se han acogido a un ERTE, así como sobre personas ocupadas afectadas por este tipo de procedimientos de regulación de empleo, que son beneficiarias de prestaciones por desempleo, ponen de manifiesto que la gran mayoría de los registros a lo largo del segundo trimestre de 2020, han sido de fuerza mayor y de suspensión de empleo, siendo mucho menor el peso de otras razones y la situación de desempleo parcial.

Los dos mapas que aquí se presentan muestran que el mayor volumen de registros se ha concentrado en Madrid seguida de Barcelona, Valencia, Málaga, Illes Balears, las provincias canarias, Sevilla, Alicante, A Coruña, Bizkaia, Pontevedra, Asturias, Murcia y Cádiz. El nivel de impacto y la dispersión indican, que la figura de los ERTE ha sido más utilizada en aquellas zonas de España donde la actividad productiva tiene una relación mayor con el sector servicios, en general, y con el sector de la hostelería, en particular.


↑ Top


Desempleo, pobreza y protección social

Mapa: Beneficiarios de prestaciones de desempleo. 2019-2020. Spain.
Mapa: Hogares sin ingresos. 2019-2020. Spain.
Gráfico estadístico: Evolución de los hogares sin ingresos. 2005-2020. España.
Mapa: Hogares con todos sus miembros activos en paro. 2020. España.
Gráfico estadístico: Evolución de los hogares con todos sus miembros activos en paro. 2005-2020. España.

Las primeras estimaciones sobre el impacto económico de la pandemia en Europa confirman que la tasa de pobreza está aumentando en muchos países. Así, y a pesar de las medidas de choque, esta situación está provocando un aumento en las diferencias de ingresos entre países, reduciendo la cohesión social y territorial del continente. Los países del sur, y España en particular, tienen menos empleos susceptibles de trabajo remoto y quienes pueden acceder a él son trabajadores de mayor cualificación y salario que en otros países centroeuropeos. Además, los trabajos esenciales en las economías del sur contienen una menor proporción de empleos de cualificación media y baja, lo que hace prever que el impacto de la pandemia en las rentas más bajas sea significativamente mayor que en otros países.

Comparando los meses de mayo de 2019 y mayo de 2020 se observa un notable aumento del número de prestaciones por desempleo en todo el territorio nacional, en especial de las que forman parte de los ERTE COVID-19 (ver Beneficiarios de prestaciones por desempleo) destinadas a aliviar los efectos de las pérdidas de empleo sobre los ingresos familiares. Sin embargo, se observan significativas diferencias en las tasas de cobertura autonómicas que miden la relación entre beneficiarios de prestaciones y número de parados registrados. Las prestaciones por desempleo aumentan su cobertura en las comunidades autónomas del norte y este peninsular (Principado de Asturias, Galicia, Castilla y León, Comunidad de Madrid, País Vasco, Comunidad Foral de Navarra, Aragón, Cataluña y Comunitat Valenciana), mientras que la reducen en otras, situadas principalmente en el sur y el oeste, como Extremadura y Andalucía. left|thumb|300px|Mapa: Cobertura de las prestaciones por desempleo. 2019-2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Cobertura-de-las-prestaciones-por-desempleo_2019-2020_mapa_17871_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Cobertura-de-las-prestaciones-por-desempleo_2019-2020_mapa_17871_spa.zip Datos] Versiones interactivas [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=c12336.c12336&t=A02&view=map10 1] [//interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=c12337.c12337&t=A02&view=map10 2] [http://interactivo-atlasnacional.ign.es/index.php#c=indicator&i=c12338.c12338&t=A02&view=map10 3] . A partir de los datos trimestrales de la Encuesta de Población Activa (EPA), se aprecia que los efectos de la pandemia se manifiestan rápido y son especialmente negativos para los hogares más vulnerables. Tanto en el gráfico de Evolución de los hogares con todos sus miembros activos en paro como en el de Evolución de los hogares sin ingresos, se observa que el segundo trimestre de 2020 marca un claro cambio de tendencia de lo que venía pasando desde 2013.

Este cambio de tendencia implica un aumento del riesgo de desempleo, que resulta ser mucho mayor para las personas que viven en familias vulnerables que para el resto. Los hogares más pobres vieron cómo sus ingresos se reducían un tercio en los primeros meses de la pandemia, especialmente si procedían del empleo informal, lo que hizo que aumentara rápidamente la proporción de hogares en pobreza severa, especialmente en aquellos con menores a su cargo. El porcentaje de hogares sin ingresos, fuesen éstos por falta de actividad laboral o por no recibir prestaciones, aumentó casi un 20% entre el último trimestre de 2019 y el segundo de 2020, pero, en el caso de los hogares con menores dependientes, este aumento fue prácticamente el doble (un 37%). El impacto económico del confinamiento parece haber sido significativamente mayor en los hogares con menores dependientes, lo que resulta preocupante por sus consecuencias a largo plazo.

Hasta junio de 2020 las Rentas Mínimas de las comunidades autónomas eran las únicas políticas públicas que tenían como objetivo la cobertura del riesgo de pobreza extrema, pero, durante varias décadas, su cobertura territorial ha sido muy heterogénea. En 2019 estas prestaciones llegaban al 17% de los hogares en riesgo de pobreza en toda España, pero había territorios, como el País Vasco y la Comunidad Foral de Navarra, donde se cubría a todos los que tenían ingresos por debajo del umbral de la pobreza; en Castilla-La Mancha o Andalucía, sin embargo, llegaba a menos del 10% de esos hogares. Más allá de su desigualdad territorial, el modelo español de rentas mínimas adolecía de una baja intensidad protectora y una cobertura muy limitada. Ante esta crisis de la COVID-19 se desarrollaron nuevas medidas para proteger a los hogares en situación de pobreza severa. Se pusieron en marcha medidas de apoyo indirectas con revisiones de la normativa que evitasen el corte de los suministros básicos por impago (electricidad, gas, agua y telecomunicaciones), la ampliación a un mayor número de colectivos sociales del bono social que reduce el coste de la luz, moratorias automáticas en el pago de hipotecas y diversas ayudas a inquilinos vulnerables. El principal problema hasta ahora ha sido el retraso en su concesión, que puede haberlas hecho menos efectivas. Es importante señalar que se trata de medidas de emergencia, necesariamente transitorias, que no pueden dar respuesta a problemas de naturaleza estructural. La medida más sustancial es de apoyo directo. El Ingreso Mínimo Vital (IMV) ha nacido con el objetivo de ofrecer de forma permanente un soporte básico de protección social que prevenga el aumento de las ya muy altas tasas de riesgo de pobreza. Su diseño supone que cualquier hogar con ingresos por debajo de un umbral mínimo de renta, determinado según el número de adultos y menores dependientes, complemente sus ingresos con una prestación que le permita alcanzar dicho umbral. La medida está pendiente de su aprobación parlamentaria definitiva y de su desarrollo reglamentario.

La incorporación de su población objetivo está siendo lenta y dificultosa por lo que es difícil valorar la efectividad de la política. Los primeros resultados indican que varias provincias andaluzas concentraron el mayor número de prestaciones. Es el caso de Cádiz, Sevilla, Granada, Almería y Jaén. Aunque, al calcular qué porcentaje de hogares con ingresos por debajo del 40% de los ingresos medianos (hogares en riesgo de pobreza severa) lo recibe, las conclusiones son muy distintas. En Castilla y León y la Comunidad Foral de Navarra más de un 20% de los potenciales perceptores reciben esa prestación mientras que en Cataluña sólo lo hace un 7%.

  • Mapa: Hogares que reciben rentas mínimas autonómicas. 2019. España.
  • Mapa: Hogares en situación de pobreza que reciben rentas mínimas autonómicas. 2019. España.
  • Mapa: Prestaciones del ingreso mínimo vital en los hogares. 2020. España.
  • Mapa: Hogares en situación de pobreza que reciben el ingreso mínimo vital. 2020. España.


AUTORES.jpg

Co-authorship of the text in Spanish: Ana Arriba González de Durana, Olga Cantó Sánchez, Inmaculada Cebrián López y Gloria Moreno Raymundo. See the list of members engaged


↑ Top


BAJADA-01.jpg

You can download the complete publication The COVID-19 pandemic in Spain. First wave: from the first cases to the end of June 2020 in Libros Digitales del ANE site.

es:Trabajo_(monografía_COVID-19)