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{{ANEEtiqueta|palabrasclave=pandemia, covid-19, intensidad de tráfico por carretera, IMD|descripcion= Análisis de la intensidad media diaria de tráfico en algunas estaciones de la red de carreteras mediante gráficos estadísticos durante la primera ola de la pandemia|url=valor}}{{ANEObra|Serie=Monografías del Atlas Nacional de España|Logo=[[Archivo:Logo_Monografía.jpg|left|50x50px|link=]]|Título=La pandemia COVID-19 en España|Subtítulo=Primera ola: de los primeros casos a finales de junio de 2020|Año=2021|Contenido=Nuevo contenido}}
{{ANENavegacionSubcapitulo (monografía COVID-19)|estructura temática=Estructura temática (monografía COVID-19)|seccion=[[Efectos sociales, económicos y ambientales|Efectos sociales, económicos y ambientales]]|capitulo=[[Movilidad|Movilidad]]|subcapitulo=Transporte por carreteraRoad transport}}
[[Archivo:Espana_Localizacion-de-estaciones-de-aforo-de-IMD-de-carretera_2020_mapa_18441_spa.jpg|right|thumb|300px|Mapa: Localización de estaciones de aforo de IMD de carretera. 2020. España. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Localizacion-de-estaciones-de-aforo-de-IMD-de-carretera_2020_mapa_18441_spa.pdf PDF]. [//centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/busquedaRedirigida.do?ruta=PUBLICACION_CNIG_DATOS_VARIOS/aneTematico/Espana_Localizacion-de-estaciones-de-aforo-de-IMD-de-carretera_2020_mapa_18441_spa.zip Datos].]]El análisis de los flujos territoriales a través de la Intensidad Media Diaria (IMD) para 2019 y 2020, con todo tipo de vehículos, pone de manifiesto diferencias notables entre las estaciones de aforo y cómo los mayores descensos, generalizados en todas ellas, se produjeron en el periodo de hibernación de la economía no esencial, del 30 de marzo al 9 de abril, con la caída más acusada, superior al 80% del tráfico en ligeros y en torno al 70% en pesados, en esas semanas catorce y quince de 2020. La recuperación en los meses de mayo y junio se produjo, como cabía esperar, de forma mucho más rápida en los vehículos pesados. En 2019 los tráficos superiores a los 140.000 vehículos ligeros/día (vl/d) se produjeron en los accesos a las ciudades de Madrid –orbital exterior–, Málaga –circunvalación– y Valencia –autovía de acceso–, áreas de gran peso demográfico y económico. Los movimientos cayeron hasta tan sólo 20.000 vl/d en 2020 en el periodo más restrictivo. Otro conjunto de vías, la única radial de Cataluña, la A2 en Barcelona, la circunvalación a Alicante, la autovía urbana de A Coruña y la misma A2 a su paso por Zaragoza, que cuentan con tránsitos metropolitanos superiores a los 80.000 vl/d y hasta los 120.000 vl/d en 2019, ven rebajar este aforo hasta los 20.000 vl/d en las dos primeras y hasta los 10.000 vl/d en la tercera. Entre 25.000 vl/d y 55.000 vl/d aforados en 2019 durante los meses de referencia se encuentra el grupo más numeroso de estaciones: Asturias, autovía N-S, antigua Ruta de la Plata; Burgos, autovía radial del Norte; Murcia, autovía del Mediterráneo; Toledo, radial A5; junto con las de mayor tráfico de este grupo, Cantabria, autovía del Cantábrico; Valladolid, ronda exterior de circunvalación; y Sevilla, una de las nacionales más largas, de norte a sur de la Península. Todos los registros de estas estaciones de aforo caen de modo muy significativo hasta situarse en la mayor parte de ellas en cifras cercanas a 5.000 vl/d en las semanas más restrictivas del estado de alarma. Finalmente, con valores inferiores a los 25.000 vl/d en el tiempo estudiado de 2019, se encuentran las estaciones de Badajoz –radial A5– y La Rioja, autovía del Camino de Santiago, áreas con poca población y bajo peso del PIB en el conjunto del Estado; los descensos fueron igualmente importantes en el mismo periodo de 2020, quedándose en cifras cercanas a 5.000 vl/d en Badajoz y 2.000 vl/d en La Rioja.
{{ANEAutoria|Autores=Maurici Ruiz Pérez y Joana Maria Seguí Pons}}
{{ANETextoEpigrafe|epigrafe=Intensidad Media Diaria de Tráfico}}
The following paragraphs are devoted to comparing the average weekly traffic flow recorded at some of the gauging stations managed by the Directorate-General for Roads (Ministry of Transports, Mobility and Urban Agenda) from March to June. The information is displayed by vehicle category, and data for light-duty vehicles (ldv) and heavy-duty vehicles (hdv) are shown separately. The graphs show the variation in traffic flow for each type of vehicle in 2020 in relation to 2019.
Traffic flow is one of the main variables taken into account when assessing traffic. It is the total number of vehicles passing a road section in a given time.
The following paragraphs are devoted to comparing the average weekly traffic flow recorded at some of the gauging stations managed by the Directorate-General for Roads (Ministry of Transports, Mobility and Urban Agenda) from March to June. The information is displayed by vehicle category, and data for light-duty vehicles (ldv) and heavy-duty vehicles (hdv) are shown separately. The graphs show the variation in traffic flow for each type of vehicle in 2020 in relation to 2019.
The analysis on mobility by assessing the Average Daily Traffic Flow in 2019 and 2020 reveals sharp differences between gauging stations for all types of vehicles. It also shows that the most significant drops occurred during the ‘temporary non-essential economic hibernation’ from 30 March to 9 April
(third and fourth weeks of lockdown which were weeks 14 and 15 of the year 2020). During this period, light-duty vehicles registered the sharpest drop
(over 80%), whilst heavy-duty vehicles fell by around 70%. Also figures on heavy-duty vehicles recovered more quickly than those for light-duty vehicles in May and June 2020.
Over 140,000 light-duty vehicles/day (ldv/d) were recorded in 2019 on the motorways in the metropolitan areas of Madrid (gauging station located on the orbital motorway M-40), Málaga (orbital motorway), and València (gauging station located on the motorway accessing from the south), all of which are areas of significant demographic and economic importance. Traffic on these motorways fell as low as 20,000 ldv/d during the most restrictive period of lockdown in 2020. Other roads, such as the A-2 motorway connecting Madrid-Saragossa (Zaragoza)-Barcelona-Montpellier, the orbital motorway in Alicante and Corunna urban motorway (A Coruña), recorded metropolitan traffic flows of 80,000 ldv/d to 120,000 ldv/d in 2019, yet figures dropped in 2020 to 20,000 ldv/d or even 10,000 ldv/d in Saragossa (Zaragoza).
The largest statistical group comprises gauging stations that recorded traffic flows of 25,000 ldv/d to 55,000 ldv/d during the reference months in the year 2019, i.e. in Asturias, the gauging station located on the motorway that connects the metropolitan area of Central Asturias (Oviedo-Gijón-Avilés) to inland Spain; in Cantabria, the gauging station located on the motorway that runs along the northern coast in Spain; in Burgos, the gauging station on the motorway that links Madrid to the Basque Country (Euskadi/País Vasco) and Paris; in Valladolid, the gauging station on the orbital motorway; in Toledo, the station on the motorway that connects Madrid and Lisbon (Lisboa); in Seville (Sevilla), the gauging station on the road that runs from the north to the south of Spain parallel to the Portuguese border; and in Murcia, the gauging station located on the motorway that runs along the Spanish Mediterranean coast. All these stations registered a drop in traffic to around 5,000 ldv/d during the most restrictive weeks of the state of alarm. Lastly, two more gauging stations were to be found registering figures below 25,000 ldv/d during the 2019 reference period, i.e. in Badajoz, the gauging station on the motorway from Madrid to Lisbon (Lisboa); and in La Rioja, the gauging station located on the motorway connecting Pampeluna (Pamplona/Iruña), Logroño and Burgos from east to west, both of which located in sparsely populated areas accounting for a relatively low share of GDP. These stations registered equally significant falls in vehicle traffic flows in the 2020 reference period, with decreases to 5,000 ldv/d in Badajoz and 2,000 ldv/d in La Rioja.
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